En jobannonce er en vigtig del af rekrutteringsprocessen, og det er afgørende for en virksomhed at skrive en god og præcis annonce for at tiltrække de helt rigtige kandidater. Er jobannoncen uklar, kan det nemlig føre til, at færre kvalificerede kandidater ansøger, eller at man modtager ansøgninger fra personer, der ikke har de nødvendige kvalifikationer eller erfaringer.
Udover at give en klar, detaljeret beskrivelse af stillingen, ansvarsområder og de krævede kvalifikationer, skal jobannoncen også gerne give jeres potentielle kandidater en idé om jeres kultur, værdier og arbejdsgange, da dette kan have stor betydning for, om de rigtige kandidater vælger at søge stillingen eller ej.
Det kan derfor være en god idé at strukturere jobannoncen i flere afsnit, som præcis kommunikerer, hvad I som virksomhed er på udkig efter. Vi har samlet en guide til jer nedenfor med tips og tricks til, hvordan I kan skrive en god jobannonce.
Det første skridt i at skrive en god jobannonce er at definere stillingen. Det betyder, at du skal have en klar ide om, hvad jobbet indebærer, og hvilke opgaver kandidaten skal udføre. Definer også hvilken type kandidat, du leder efter og hvilke kvalifikationer, der kræves for at kunne udføre jobbet.
En god overskrift er afgørende for at få potentielle kandidaters opmærksomhed. Brug en overskrift, der er kort og præcis, og som tydeligt viser, hvad stillingen handler om. Brug f.eks. noget som ’Vi søger en [stillingstitel] til vores team’ eller blot titlen på stillingen, som f.eks. ’Softwareudvikler med kommercielt mindset’.
Beskriv jobbet klart og præcist, og giv en tydelig oversigt (gerne i punktform) over, hvad stillingen indebærer. Brug korte sætninger og undgå at bruge for meget fagjargon. Vær specifik omkring de krav, der stilles til kvalifikationer og erfaring, og hvad der forventes af kandidaten i jobbet. Sørg for at få alle opgaver beskrevet, så I undgår at kalde kandidater til samtale, som ikke har de rette kompetencer til at udføre opgaverne.
Beskriv også gerne hvilken kandidat, I søger. Her behøver I ikke formulere det som strenge krav, men I kan f.eks. bruge vendinger som ’vi forestiller os, at du har en baggrund inden for X, Y eller Z, og at det falder dig naturligt at X’. Ved at have dette afsnit med undgår I at kalde kandidater ind med en anden profil end det, I leder efter.
Vil du også være sikker på at nå de helt rigtige kandidater til lige præcis din stilling? Brug vores kunstige intelligens til at skrive et gratis udkast til dit jobopslag, så du kan komme hurtigt og nemmere videre med din rekruttering.
Rigtig god rekruttering!
Beskriv også virksomheden og arbejdspladsen. Fortæl om virksomhedens kultur og værdier, og hvad der gør arbejdspladsen særlig. Det kan også være en god idé at beskrive arbejdsmiljøet og fordelene ved at arbejde i virksomheden.
Afslut jobannoncen med en tydelig call-to-action, som opfordrer kandidaterne til at ansøge om stillingen. Giv også gerne en specifik tidsfrist for ansøgningen, eller opfordrer kandidaterne til at søge hurtigst muligt, hvis det er tilfældet, at I kalder til samtale løbende og fjerner jobopslaget, når den rette kandidat er fundet. Uanset hvilken løsning I vælger, skal I informere om det klart og tydeligt, så kandidaterne ikke er i tvivl om ansøgningsprocessen. Og vigtigt: Oplys, hvordan kandidaterne kan ansøge om stillingen.
Inden du offentliggør jobannoncen, er det vigtigt at gennemgå og rette den grundigt. Tjek stavning, grammatik og tegnsætning, og sørg for at jobannoncen er læsbar og letforståelig.
En god jobannonce er afgørende for at tiltrække de rigtige kandidater til virksomheden. Ved at følge disse syv tips til at skrive en god jobannonce, kan I øge chancerne for at finde den rette kandidat til stillingen og samtidig fremme virksomhedens image og brand. Læs om hvordan jobannoncen skal eksponeres bedst eller læs om jobannoncering på sociale medier.
Tlf. 65 45 53 00 eller e-mail kontakt@jobdanmark.dk.