Styrelsen for Undervisning og Kvalitet søger jurister med gode rådgivnings – og formidlingskompetencer til den mangfoldighed af opgaver, vi varetager i Team Jura og Institutionsledelse, der er en del af Center for Institutionsdrift og Tilsyn.
Vil du have del i arbejdet med at udstede bekendtgørelser, foretage juridiske vurderinger og afgørelser inden for Børne- og Undervisningsministeriets institutionsretlige regler? Opgaverne i teamet indeholder også rådgivning af de selvejende institutioner om andre problemstillinger og om ansættelsesretlige forhold Om os Team Jura og Institutionsledelse (JURIL) er en del af Center for Institutionsdrift og Tilsyn (CIT). Vi varetager juridiske opgaver vedrørende ministeriets regler for de selvejende uddannelsesinstitutioner i samarbejde med de øvrige teams i centret og på tværs af styrelsens øvrige afdelinger og kontorer samt departementet. Opgaverne vedrører de selvejende institutioners dispositioner efter de store lovområder, der gælder for institutionerne, herunder for bestyrelser, ledere og medarbejdere samt institutionernes øvrige drift. Vi udsteder og administrerer centrets mange bekendtgørelser, cirkulærer og vejledende retningslinjer.
Dine arbejdsopgaver Du får i samarbejde med dine kolleger ansvaret for udstedelse af bekendtgørelser og andre normerende retningslinjer og vejledninger. Vejledningen i forhold til institutionerne er både af generel karakter samt bistand til løsning af konkrete sager og spænder således fra institutionsretlige og forvaltningsretlige spørgsmål til behandling af konkrete sager. Du får en unik position som bindeled mellem institutionerne og diverse aktører på området. Opgaverne indeholder også intern juridisk rådgivning og bistand til de øvrige økonomiteams i centret.
Du vil blandt andet skulle arbejde med:
- Udstedelse af CIT’s bekendtgørelser på det frie og regulerede område
- Koordination af CIT’s bekendtgørelsesprogram
- Institutions-, tilsyns- og tilskudsretlige spørgsmål
- Tværgående juridisk rådgivning om samspillet mellem uddannelses-, institutions- og tilskudsregler.
- CIT’s ydelses- og godtgørelsesordninger (bl.a. VEU, AUB, betalingsloven og regler om elevers og kursisters deltagerbetaling).
- Større juridiske udredninger og notater
- Udvikling af nye retsområder, bl.a. reguleringen vedrørende institutioner for forberedende grunduddannelse.
- Udstedelse og administration af vejledninger og principielle udtalelser m.v.
- Juridisk kvalificering af CIT’s forvaltningssager, tilsynsafgørelser, vejledende udtalelser m.v., samt direktions – og ministersager
- Udvikling og formalisering af den juridiske samarbejdsfunktion i forhold til CIT’s øvrige teams.
- Vejlede og være i dialog med institutioner, borgere og bestyrelses – og lederforeninger på området om emner, der spænder fra spørgsmål om institutioner og skolers drift til ansættelsesretlige spørgsmål om institutionernes ansatte
Du vil ofte opleve at have mange ting i gang. En institution ringer og ønsker vejledning til reglerne om mulighederne for leje og udleje af bygninger. En andet kontor eller myndighed henvender sig om bistand til tolkning af reglerne om elevernes deltagerbetaling og godtgørelsesordninger. Der opstår sager om vejledning af reglerne om inhabilitet og tavshedspligt for institutionernes bestyrelser og personale. Dine opgaver skal udføres i et tæt samarbejde med de øvrige kolleger i teamet og i styrelsen, og du vil få en sparringspartner, der lærer dig op i styrelsens regler og arbejdsgange.
Vi tilbyder et stabilt job med et godt arbejdsmiljø Det er vigtigt for os, at du har det godt. Vi har en kantine, hvor du kan få en lækker frokostbuffet hver dag. Vi har en aktiv personaleforening, som giver dig mulighed for alt fra fredagsbar, fester, forårsbanko og rundvisninger mv. Vi tilbyder en stærk pensionsordning. Du vil få kompetente kolleger i et miljø, hvor vi vægter ugens interne møder højt. Her vender vi dagens udfordringer og fordeler opgaver. Sammen afklarer vi eventuelle usikkerheder, inden vi alle går i gang med dagens opgaver. Når dagen byder på uventede opgaver er teamlederen i nærheden til at hjælpe med at sikre, at opgaverne løses effektivt. Som nyuddannet vil du få en mentor i din første tid på jobbet.
Som jurist i STUK får du mulighed for at blive del af juridisk netværk i STUK, som er et fagligt og socialt fællesskab for jurister på tværs af styrelsens ansvarsområder. Netværket mødes fire gange årligt og drøfter aktuelle og relevante juridiske problemstillinger. Netværket giver dig bred videndeling og faglig udvikling.
Om dig Du er uddannet jurist, cand.merc.jur. eller har en tilsvarende samfundsvidenskabelig uddannelse, og er indstillet på at mestre spændende dele af lovgivningen på Børne- og Undervisningsministeriets område i samspillet med forvaltningsretten i praksis, så du er eller bliver en dygtig embedsmand.
Vi forventer, at du - Er analytisk, struktureret og grundig i din opgavevaretagelse
- Kan formulere dig tydeligt i skrift og tale
- Har lyst til at arbejde i et politisk miljø, hvor opgaver til tider har korte frister, men altid skal koordineres
- Lægger vægt på det gode samarbejde og den gode stemning i arbejdsfællesskabet
Derudover er det en fordel, hvis du:
- Er godt inde i forvaltningsretten, offentlighedsloven og har erfaring med sagsbehandling.
- Hvis du er nyuddannet, at du har beskæftiget dig med offentligretlige fag
Løn- og ansættelsesvilkår Du bliver ansat som fuldmægtig eller specialkonsulent afhængigt af dine faglige kvalifikationer, efter gældende overenskomst for akademikere i staten. Forventet tiltrædelse snarest muligt, formentlig 1. juni 2024.
Ansættelsessted: Teglholmsgade 1 2450 Kbh. SV
Vil du vide mere? Hvis du har spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte Teamleder Kirsten Overgaard Bach på telefon 2143 4044 eller pr mail
Kirsten.Overgaard.Bach@stukuvm.dk, eller Kontorchef Doris Tranberg Jørgensen på telefon 4014 9801 eller pr mail
doris.tranberg.jorgensen@stukuvm.dk . Du kan også læse mere om Børne- og Undervisningsministeriet og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet på vores hjemmeside
uvm.dk. Lyder det som noget for dig? Send din ansøgning, cv og eksamensbevis elektronisk
senest 2. april 2024.
Der indkaldes løbende til samtaler.
Hvis du går videre til 2. samtale, kan du blive bedt om at besvare en case, der vil indgå som en del af den samlede vurdering.
Du søger stillingen via vores hjemmeside
uvm.dk/job.