Jobarkiv

Aktuar til tilsynet med pensionskasser
  • FINANSTILSYNET
  • Strandgade 29, 1401 København K
Kunne du tænke dig en central placering i det danske pensionssystem? Så har du nu chancen for at få et spændende job i Finanstilsynet.

Vi søger en ny kollega som vil indgå i vores afvekslende hverdag, hvor vi fører tilsyn med pensionskasser. Tilsynet foregår gennem en kombination af inspektioner, løbende overvågning og risikovurderinger. Vi søger en faglig kompetent og engageret profil gerne med erfaring fra livsforsikrings- og pensionssektoren.

Du vil få indsigt i en række aktuelle spændende forhold på tværs af sektoren og være med til at fortolke reguleringen i forhold til udviklingen på pensionsområdet. Du kommer til at deltage i tilsynsopgaverne med særligt fokus på vurderingen af virksomhedernes aktuar- og risikostyringsmæssige forhold.

Hvad forventer vi af dig?
Du bliver motiveret af at få:

  • Indsigt i branchen og i de enkelte virksomheders forretningsmodeller
  • Indgående kendskab til den finansielle regulering
  • Stor kontaktflade til branchen
Vi forestiller os, at du har en baggrund som cand.act. eller lignende., gerne med erfaring inden for hensættelser til regnskab og solvens, og at du interesserer dig for finansiel regulering.

Kan du sætte kryds ved følgende fire karaktertræk, er du et godt match til stillingen:

1. Du er en dygtig analytiker
Du er analytisk skarp og arbejder struktureret med sans for detaljen.

2. Du driver processer og er resultatorienteret
Du har en god energi og tager ansvar for processer og resultater i forbindelse med opgaveløsning.

3. Du har gode samarbejdsevner
Du er nysgerrig, har en åben og positiv tilgang og er ikke bange for at stille spørgsmål. Samtidig føler du dig motiveret af forskelligartede opgaver.

4. Du har lyst til at arbejde i et højt tværfagligt og politisk miljø
Du har lyst til at arbejde i et tilsynsfagligt miljø med kollegaer, der ikke nødvendigvis har de samme faglige og erfaringsmæssige kompetencer som dig. Og til at arbejde i et miljø, hvor der hele tiden er behov for at tænke både interne og eksterne interessenter ind i opgaveløsningen.

Hvilke opgaver skal du løse?
Du skal deltage i gennemgangen af virksomhedernes løbende indberetninger, deltage i inspektioner i virksomhederne og deltage i udarbejdelsen af tilsynsmæssige afgørelser.

Du skal sætte din aktuarfaglige baggrund i spil i forhold til Finanstilsynets vurdering af f.eks. virksomhedernes metoder til beregning af hensættelser og parameterfastsættelse, datakvalitet og det valideringsmæssige set-up.

Du får mulighed for at komme til at arbejde med udviklingen af regnskabsmæssige forhold, herunder anvendelsen af IFRS 17.

Vi har løbende fokus på at optimere vores tilsyn, så stillingen indebærer også at bidrage til videreudviklingen af relevante tilsynsværktøjer og -tilgange, og at sikre et tidssvarende og effektivt tilsyn. Udviklingen af tilsynsprocessen er forankret i et internationalt samarbejde gennem den fælleseuropæiske tilsynsmyndighed, EIOPA.

Ud over det løbende tilsyn har kontoret ansvaret for at godkende fusioner, bestandsoverdragelser og interne solvensmodeller.

Du vil indgå i et kontor, der består af både jurister, økonomer og aktuarer, og du vil få engagerede kolleger, der er vant til at sparre med hinanden i et fagligt stærkt miljø. Din hverdag vil foregå i et hus, hvor der er et højt aktivitetsniveau, men også en uformel stemning og et godt arbejdsmiljø. Arbejdet indebærer en bred kontakt til tilsynets øvrige kontorer, de virksomheder, som er under tilsyn og andre relevante interessenter, herunder det politiske system. Det er derfor en fordel, hvis du trives i en rolle, hvor der til tider er behov for at være opsøgende og at inddrage forskellige interessenter for at få afdækket og håndteret relevante problemstillinger.

Hvordan er dine ansættelsesvilkår?
Du vil blive ansat efter gældende overenskomst mellem AC og Finansministeriet og vil være underlagt de interne retningslinjer, som gælder alle ansatte i Finanstilsynet. Du vil blive indplaceret som fuldmægtig eller specialkonsulent. I forbindelse med ansættelse skal der fremvises straffeattest.

Vi har et internt karriere- og kompetenceprogram, og når det kommer til arbejdsvilkår, er vi også en attraktiv arbejdsplads. Vi har flekstidsordning, betalt frokostpause, kantineordning, massageordning, renseriordning, fri parkering og fodbold-, løbe- og badmintonklubber.

Sådan ansøger du:
Send din ansøgning via vores elektroniske ansøgningssystem på finanstilsynet.dk senest den 07-01-2024 at uploade dit CV, eksamensbeviser inkl. resultater og andre relevante bilag sammen med din ansøgning. Vi tager ikke ansøgninger i betragtning, der er blevet indsendt på anden vis.

I Erhvervsministeriet tror vi på, at et inkluderende, mangfoldigt arbejdsmiljø styrker opgaveløsningen. Vi ønsker en medarbejdersammensætning, der afspejler det omgivende samfund og lige muligheder for alle vores jobansøgere. Vi opfordrer alle til at søge stillingen uanset alder, køn, handicap, seksualitet, religion eller etnisk tilhørsforhold.

Spørgsmål?
Har du spørgsmål, er du velkommen til at ringe til kontorchef Line Bergmann på 33 55 84 45. Oplysninger om løn- og ansættelsesvilkår kan du få ved at henvende dig til vores HR Rekrutteringspartner Iben Rolsted Schulin-Zeuthen på 91337080.

Du kan læse mere om Finanstilsynet på www.finanstilsynet.dk – særligt under rubrikken ”Karriere”. Du kan også finde os på LinkedIn ved at søge på Finanstilsynet Danmark.

Log ind