Det kan være en dyr fornøjelse at rekruttere de forkerte medarbejdere, og det er derfor ekstremt vigtigt at have en plan for rekrutteringen, inden du går i gang med at lede efter en medarbejder, så du minimerer antallet af fejlansættelser. I denne artikel får du en opskrift på, hvordan du sikrer en succesfuld rekrutteringsproces lige fra den indledende analyse af virksomhedsmål og ledige stillinger til effektiv rekruttering og fastholdelse af medarbejdere.
Ingredienserne i din rekrutteringsstrategi bør tage udgangspunkt i jeres overordnede virksomhedsstrategi, da det er jeres medarbejdere, der skal bidrage til at indfri virksomhedens mål og på sigt føre virksomheden i den ønskede retning. Derfor kan du spørge dig selv om følgende spørgsmål i forbindelse med rekrutteringsstrategien:
Ved at stille ovenstående spørgsmål kan du blive mere sikker på, hvad du har brug for i en potentiel kandidat, og dermed bliver det nemmere at træffe den rigtige beslutning, når du skal vælge en ny medarbejder.
Først og fremmest er det vigtigt, at du kigger på din virksomheds mål, når du skal ansætte nye medarbejdere. Herudfra kan du angive, hvilke specifikke kvalifikationer, egenskaber og erfaringer kandidaterne skal have, hvis disse mål skal opnås.
Hvis målet f.eks. er at øge den internationale tilstedeværelse og udvikle nye markeder, vil det være passende at fokusere på kandidater, som har kendskab til forskellige kulturer, sprogkundskaber og evnen til at opbygge relationer på tværs af landegrænser.
Det kan også være, at virksomhedens mål er at forbedre kundeservice og styrke relationen til eksisterende kunder. Her er det relevant at fokusere på kandidater, som har stærke kommunikations-og problemløsningsevner samt empati. Det vil derved være en god idé at gennemføre interviews med vægt på netop kommunikations- og empatifærdigheder, så du er sikker på at finde en medarbejder med de rette kompetencer.
Hvis virksomhedens mål i stedet er at fremme innovation og udvikle nye produkter, vil det formentlig være medarbejdere, som tænker ud af boksen, har kreative evner og/eller teknisk ekspertise, der skal i spil. Her kan det være gavnligt at inkludere cases eller opgaver under rekrutteringsprocessen for at vurdere kandidatens innovative tænkning.
Det er desuden en god idé at inkludere ligestilling og mangfoldighed i rekrutteringsstrategien, da det kan bidrage til en mere dynamisk, innovativ og harmonisk arbejdsplads, hvor medarbejdere trives, og virksomheden har større mulighed for succes på lang sigt.
Virksomheder, der værdsætter ligestilling og mangfoldighed, har en større tiltrækningskraft på forskellige talenter, og mange medarbejdere vil prioritere en arbejdsplads, der værdsætter diversitet og tilbyder lige muligheder for alle. Hvis du gerne vil sikre dig, at de bedste talenter søger mod netop din virksomhed, er det altså vigtigt at gøre arbejdspladsen så inkluderende som muligt.
Når du har fundet den rigtige kandidat til stillingen, er det vigtigt, at der ligger et gennemarbejdet onboardingforløb til den nye medarbejder. Flere undersøgelser viser nemlig, at et godt onboardingforløb kan få nye medarbejdere hurtigere i gang og klæde dem bedre på til at være en integreret del af arbejdspladsen. Derudover vil medarbejdere være mere tilbøjelige til at blive i jobbet i længere tid, hvis de har fået et godt onboardingforløb og er kommet godt fra start i deres nye job.
Et godt onboardingforløb handler om at definere klare arbejdsopgaver og forventninger fra starten, og der skal sættes tid af til at stille spørgsmål og gå i dybden med de ting, som medarbejderne kan være usikre på, så de får et godt fundament at udvikle sig ud fra. Det er forskelligt fra person til person, hvad deres individuelle behov og forventninger er, så sørg for at tilbyde individuel oplæring og mentoring samt vær opmærksom på medarbejderens specifikke behov og forventninger.
Ved at tilbyde et godt onboardingforløb minimerer du risikoen for, at nye medarbejdere siger op inden for kort tid. Hvis de alligevel skulle sige op, så vil det være gavnligt at afholde såkaldte exitinterviews i offboardingprocessen for at blive klogere på årsagen til deres opsigelse. På den måde får du noget viden om, hvad der er gået galt, og hvad der potentielt kan ændres på i virksomheden eller i rekrutteringsprocessen, så dette eventuelt kan undgås fremadrettet.
Tlf. 65 45 53 00 eller e-mail kontakt@jobdanmark.dk.