Employer Branding-strategi


3 gode råd til en god Employer Branding-strategi


Employer branding er kort fortalt måden, hvorpå en virksomhed kan tiltrække og fastholde gode medarbejdere. Det kan man gøre på mange måder, men nogle af de mest anvendte metoder er ved at fortælle om din virksomheds medarbejdere, kultur, arbejdsmiljø eller noget helt fjerde. Employer branding kan være et brugbart redskab, hvis det anvendes korrekt, og kan, hvis du er rigtig dygtig til det, hjælpe dig med at tiltrække flere og mere kompetente kandidater fremadrettet. 

Med en employer branding-strategi er I som virksomhed sikret en koordineret og strømlinet markedsføring af jer selv. I denne artikel giver vi tre gode råd til, hvordan I får taget hul på jeres employer brand-strategi.


1. Bliv skarp på, hvem I er som virksomhed

Før det er muligt for jer at sælge et job til en kommende medarbejder, er det afgørende, at I som virksomhed kender jer selv, at I ved, hvem I er, hvordan I arbejder sammen, hvad I vil, og hvordan I vil det. Dette skal nemlig bruges til at fremhæve jeres sande jeg og være med til at tiltrække kompetente profiler.

Men, hvordan finder I ud af, hvem I er, og hvad der er vigtigt for jer? I kan med fordel stille jer selv følgende spørgsmål og se om det ikke hjælper jer på vej:

  • Hvilke værdier har I, i jeres virksomhed?
  • Hvad er særligt ved kulturen i jeres virksomhed? 
  • Hvilken retning ønsker I at trække jeres virksomhed i? 
  • Kan jeres nuværende medarbejderstab hjælpe jer med at bevæge jer mod den retning? Både nu og i fremtiden? 

Hvorfor er det vigtigt at besvare disse spørgsmål? Det er det, fordi et troværdigt employer brand kræver, at fortællingen på tværs af jeres virksomhed er autentisk og hænger sammen. Det betyder med andre ord, at virksomhedens personlighed og DNA gerne skal kunne genkendes hele vejen fra gulvet til øverste ledelse.


2. Sæt jer ind i, hvem I gerne vil ansætte

Det er en klassisk fejl, at virksomhederne ikke altid tager højde for, hvilken profil de gerne vil ansætte, når de kommunikerer eksternt. Det kan i værste fald gå ud over både antallet og kvaliteten af de kandidater, der ender i bunken med ansøgninger. Når man som virksomhed lægger sin employer branding-strategi, er det derfor vigtigt at kigge ind i, hvem det egentlig er, man ønsker at tiltrække. 

Her er et par spørgsmål, der vil hjælpe jer med at definere jeres ønskede kandidatfelt:

  • Er der bestemte stillinger, hvor I er særligt udfordret med at tiltrække kvalificerede kandidater?
  • Hvor finder I jeres ønskekandidat? Befinder de sig på LinkedIn, Instagram, jobmesser, lytter de til radio eller noget helt femte?
  • Hvad skal motivere din nye medarbejder til at performe godt I deres arbejde?

Synes du det er nogle svære spørgsmål at svare på, kan du med fordel række ud til din nuværende medarbejderstab og høre, hvordan de opfatter jeres arbejdsplads?


3. Tænk jeres employer branding-strategi ind i al jeres kommunikation

Hvis I beslutter jer for at arbejde med en employer branding-strategi, kan I med fordel indtænke det i alle jeres kommunikationsplatforme. Det er fx vigtigt, at I har et ensartet udtryk på jeres hjemmeside og på sociale medier, så I fremstår troværdige I jeres kommunikation.

På den måde sikrer I, at kunder, samarbejdspartnere eller kommende medarbejdere aldrig er i tvivl om, hvem I er, og hvad I står for –uanset om de besøger jeres Facebook-side eller læser med i jeres nyhedsbrev.

Husk derfor at I skal inkludere jeres employer branding-strategi på følgende platforme:

  • Hjemmeside
  • Sociale medier
  • Nyhedsbreve
  • Jobannoncer
  • Radioreklamer
  • Annoncer m.m

Få hjælp til jeres employer branding-strategi.

Få hjælp til jeres employer branding-strategi.
Employer branding og strategien til dette kan være en stor mundfuld. Er I usikre på, hvordan I skal gribe jeres employer branding-strategi an, og hvordan I bedst får den kommunikeret ud på de forskellige platforme.

Læs mere om, hvordan vi hjælper din virksomhed med employer branding her.

Kontakt os og få hjælp

Tlf. 65 45 53 00 eller e-mail kontakt@jobdanmark.dk.