Rekrutteringsmarkedsføring - bliv godt klædt på

Alt hvad du bør vide om rekrutteringsmarkedsføring

 

Det er ingen hemmelighed, at det kan være en udfordring at finde kvalificeret arbejdskraft i dagens Danmark. Mange virksomheder er derfor nødsaget til at tænke ud af boksen og finde nye måder at tiltrække og rekruttere talentfulde kandidater på. Her kommer rekrutteringsmarkedsføring ind i billedet. Nedenfor kan du læse vores bud på, hvordan du kan bruge og få succes med denne form for markedsføring i din virksomhed.

 

Hvad er rekrutteringsmarkedsføring?

Først er det dog vigtigt at forstå, hvad rekrutteringsmarkedsføring er. Det er en strategisk tilgang, der anvendes af virksomheder og organisationer for at tiltrække kvalificerede kandidater til ledige stillinger. Denne form for markedsføring har til formål at opbygge og fremme arbejdsgiverens brand og omdømme for at tiltrække de bedste kandidater.

Det handler om at formidle din virksomheds værdier, kultur, fordele og muligheder på en attraktiv og overbevisende måde gennem diverse kanaler, samt at målrette jeres kommunikation og budskaber til de rette målgrupper. Ved at anvende effektive og målrettede strategier kan din virksomhed øge dens synlighed, tiltrække de rette kandidater og opbygge en stærk talentportefølje.

 

Fremhæv virksomhedens kultur og brandambassadører

Når du skal markedsføre din virksomhed, er det oplagt at udnytte virksomhedens kultur og bruge denne som et stærkt salgsargument. Potentielle kandidater kan få et indblik i den unikke atmosfære, værdierne og samarbejdsmiljøet, der kendetegner din virksomhed.

Dine medarbejdere er virksomhedens vigtigste fortalere og kan dele deres positive oplevelser og karriereforløb med andre. Derfor er det oplagt at inddrage dine medarbejdere som en aktiv del af rekrutteringsmarkedsføringen. Opfordr medarbejderne til at være virksomhedens brandambassadører, og lad dem fortælle om det inspirerende arbejdsmiljø, udviklingsmulighederne og det gode samarbejde internt.

Det vil også være en god idé at oprette en karriereside på virksomhedens hjemmeside og bruge disse fortællinger, så ansøgere kan lære din virksomhed, dens værdier og aktuelle muligheder at kende. Del også gerne medarbejdernes succeshistorier og karriereudviklingsforløb for at demonstrere, at din virksomhed er dedikeret til at støtte og fremme medarbejdernes vækst.

 

Opbyg en database med talenter

I jagten på de rigtige talenter kan der være nogle ansøgere, som du bliver nødt til at afvise, selvom de måske har de rette kompetencer eller på sigt kan få det. Derfor er det vigtigt, at du husker disse kandidater og eventuelt kontakter dem igen, hvis de stadig er interesseret i at få et job hos din virksomhed eller udnytter deres netværk for at finde lignende kandidater. For at få et bedre overblik over ansøgningerne, bør du overveje at kigge efter et ansøgningssystem, der kan hjælpe dig med at håndtere dette. 

 

Brug dine talenter til at anskaffe talenter

En anden ting, du kan gøre, er at få implementeret et henvisningsprogram blandt medarbejderne. Det betyder, at du inddrager medarbejderne i rekrutteringsprocessen og beder dem om at henvise kandidater, som de finder relevante til stillingen. Hvis den henviste kandidat skulle gå hen og blive ansat, vil der i dette tilfælde falde en lille bonus af til medarbejderen, som har henvist personen. Dette er også en god måde at måle medarbejdertilfredsheden på, da de som regel vil have noget positivt at sige om virksomheden, hvis de vælger at anbefale stedet til andre.

 

Led blandt kandidater, der allerede er i job

Hvis der virkelig er lavvande i antallet af ansøgninger, der kommer ind i forbindelse med en opslået stilling, kan det skyldes, at talenterne allerede er i job i en anden virksomhed. Du skal derfor finde ud af, hvor disse kandidater er, og hvordan du overbeviser dem om at skifte job. Til at identificere de rigtige kandidater, kan du bruge forskellige kanaler som LinkedIn, branchenetværk og professionelle organisationer.

Når du har identificeret potentielle kandidater, kan du kontakte dem direkte og personligt. Dette kan være gennem e-mails, telefonopkald eller endda personlige møder. Fortæl dem hvorfor du mener, at de ville passe godt ind i din virksomhed og vær parat til at besvare eventuelle spørgsmål eller bekymringer, de måtte have.

Vi kommer heller ikke udenom, at attraktive incitamenter og fordele som konkurrencedygtig løn, bonusser, fleksible arbejdstider, forfremmelsesmuligheder m.m. vil være godt at fremhæve, når du vil have dem til at tage imod et job i din virksomhed. Ligeledes kan kandidater i job være interesserede i at skifte, hvis de ser muligheden for at udvikle deres karriere og forfølge nye udfordringer. Vær tydelig med hensyn til karriereveje og vækstmuligheder i din virksomhed, og vis hvordan din virksomhed kan hjælpe dem med at opnå deres langsigtede mål.

 

Brug jobbeskrivelsen til at tiltrække kandidater

De fleste kandidater vil tage et kig på virksomhedens hjemmeside og sociale medier for at finde ud af mere om virksomhedens kultur m.m., men i sidste ende er det vigtigste, hvordan du præsenterer din virksomhed og selve jobbet i jobopslaget. Hvis jobopslaget er kedeligt og inkluderer en lang liste med krav til, hvilke kvalifikationer kandidaten skal have, så er der en stor sandsynlig for, at de ikke vil sende en ansøgning afsted. Brug derfor god tid på udarbejdelsen af jobopslaget, så det er en indbydende jobannonce, der fokuserer på samarbejde og potentialer og se på det som om, at du inviterer de potentielle kandidater til at blive en del af noget større.

 

Mål, mål, mål

Rekrutteringsmarkedsføring er en løbende proces, der kræver konstant opfølgning og justering. Det er vigtigt at evaluere og analysere resultaterne af markedsføringsindsatsen for at identificere, hvad der virker, og hvad der kan forbedres. Ved kontinuerligt at optimere og tilpasse rekrutteringsmarkedsføringen, kan din virksomhed opnå større succes med at tiltrække og fastholde de bedste talenter.