5 gode råd til at skrive det gode jobopslag


5 gode råd til at skrive det gode jobopslag


Når man søger nye medarbejdere, er jobopslaget ofte det første indtryk ansøgerne får af virksomheden. Derfor er det vigtigt at skrive et godt og fængende jobopslag, som tiltrækker de helt rigtige kandidater. I denne artikel giver vi dig 5 gode råd til, hvordan du skriver et jobopslag, der sikrer, at du får mange relevante ansøgninger og ender med at ansætte den perfekte kandidat. Ved at følge disse simple råd, kan du nemt optimere dit jobopslag, så det skiller sig ud fra mængden og appellerer til netop de kandidater, du søger.


Dette skal du huske i dit jobopslag

Et godt jobopslag skal fange interessen hos de rigtige kandidater og give dem lyst til at søge stillingen. For at opnå dette, er der nogle vigtige punkter, du bør fokusere på i dit jobopslag. Ved at følge disse 5 gode råd, optimerer du dit jobopslag, så du tiltrækker de bedst kvalificerede ansøgere:

  1. Vær specifik omkring stillingen og de nødvendige kvalifikationer. Beskriv tydeligt hvilken type stilling det er, hvad ansøgerens opgaver og ansvar bliver, og hvilken uddannelse eller erfaring der kræves. Det hjælper de relevante kandidater med at se om jobbet passer til dem.
  2. Fremhæv virksomhedens fordele og kultur. Fortæl hvorfor det er attraktivt at arbejde for netop jeres virksomhed - gode medarbejderforhold, udviklingsmuligheder, værdier osv. Det tiltrækker de bedste kandidater.
  3. Hold sproget klart og formelt. Undgå buzzwords og klicheer. Skriv i et tydeligt og professionelt sprog, så budskabet er let at forstå for ansøgerne.
  4. Gør opslaget visuelt indbydende. Opdel teksten i afsnit med mellemrum, brug punktopstilling og fed skrift. Det gør opslaget overskueligt og behageligt at læse.
  5. Afslut med at guide ansøgeren. Oplys hvordan man søger jobbet (ansøgningsfrist, link til ansøgningsskema etc.) og hvornår I forventer at vende tilbage til kandidaterne. Det kalder ansøgerne til handling.

Ved at være specifik i dine krav til kompetencer og erfaring og samtidig fremhæve de gode sider ved at arbejde i netop din virksomhed, skiller dit opslag sig ud. Dette, kombineret med en fængende overskrift og visuelt tiltalende opsætning, gør, at du hurtigere vil modtage ansøgninger fra kvalificerede og motiverede kandidater. 


Det gode jobopslag giver bedre rekruttering af medarbejdere


Et gennemtænkt og optimeret jobopslag er alfa og omega, når man er på udkig efter nye dygtige medarbejdere til sin virksomhed. Et godt jobopslag skiller sig nemlig ud fra mængden og tiltrækker de helt rigtige kandidater. Ved at bruge tid på at finpudse sit jobopslag, sikrer man sig mod en stor bunke irrelevante ansøgninger, som bare giver unødvendigt ekstraarbejde i HR-afdelingen. I stedet kan I fokusere jeres tid på at gennemgå ansøgninger fra kvalificerede og interesserede kandidater, der matcher de egenskaber og kompetencer, I efterspørger.

Derudover betyder et gennemarbejdet jobopslag også, at I hurtigere kan få besat stillingen med den helt rette person. Et jobopslag, der rammer plet hos målgruppen, resulterer nemlig i flere relevante ansøgninger allerede fra start. Så ved at bruge lidt ekstra tid på at optimere selve jobopslaget, sparer I både tid og ressourcer i den efterfølgende rekrutteringsproces. Samtidig sikrer I jer de bedst mulige chancer for at rekruttere drømmemedarbejderen.

Kontakt os og få hjælp

Tlf. 65 45 53 00 eller e-mail kontakt@jobdanmark.dk.

  • Rekruttering
  • Jobannoncering

Log ind