Blog > Virksomhed

En ny medarbejder er ubevidst inkompetent

 Skrevet af Kim Møller-Nielsen fra JobDanmark.

JobDanmark er til, fordi alt for mange virksomheder har svært ved at finde attraktive medarbejdere ad traditionelle veje (såsom via jobdatabaser og massekommunikation). JobDanmark kan lave aktive kampagner og jobannoncer, der på en ny og effektiv måde målrettes mod relevante medarbejdersegmenter på tværs af Danmarks tre millioner erhvervsaktive."

Få hjælp til rekrutteringen og find den rigtige medarbejder. 

Læs mere om JobDanmark her.

Første arbejdsdag for en ny medarbejder er en fest. Arbejdsgiver byder måske velkommen med morgenbrød og den nye medarbejder møder engageret og motiveret nye kollegaer og arbejdsopgaver. Men tømmermændene melder sig hurtigt for medarbejderen. Opgaverne er sværere end man havde regnet med, man laver fejl og det kan virke som om, at man ikke er til andet end besvær. Man er gået fra det første naive udgangspunkt – at være ubevidst inkompetent – til nu at være klar over sin inkompetence.

Her ligger en stor opgave for arbejdsgiveren og medarbejderen selv, for hvis man ikke får italesat og anerkendt udfordringerne og frustrationerne, så er det den sikre vej til en ende på ansættelsesforholdet. Selvfølgelig laver man fejl som ny medarbejder, men hvordan reagerer virksomheden på dette og hvordan lærer man af de fejl, der begås? Det er vigtigt at tage denne forventningsafstemning allerede i rekrutteringsfasen, som bl.a. HumanTrust er gode til.

Nogle virksomheder har en tendens til at tro, at de bare kan ansætte en ”erfaren” ny medarbejder og så behøver man ikke at gøre yderligere indsats, men det er vigtigt at forstå, at alle medarbejdere vil opleve en eller anden form for bevidst inkompetence. Spørgsmålet er, hvor hurtigt man kommer igennem processen. Som Talents Unlimited også har fundet frem til, har erfaring begrænset betydning for jobperformance.

En vedholdende indsats fra begge parters side vil på et tidspunkt betyde, at medarbejderen gradvist bliver ubevidst kompetent. Man laver ikke så mange fejl, man behøver ikke at spørge hele tiden og faktisk begynder man at gøre en forskel. Når dette til sidst går op for medarbejderen, så er man igennem det første store og vigtige skridt til at have et drømmejob – og virksomheden har fået en drømmemedarbejder!