digital-rekruttering.png
JobDanmark
2020-02-27
Del Link kopieret

Skrevet af ReQruiting

"ReQruiting blev grundlagt med fokus på at gøre rekruttering mere enkel og at hjælpe virksomheder med at tiltrække bedre kvalificerede kandidater. I dag, som den første virksomhed i Danmark, har vi udviklet en rekrutterings software som giver virksomheder nem adgang til de professionelle rekrutteringsværktøjer og annonceringsmuligheder og i betaler kun hvis det giver værdi. Alt samlet et sted"

Læs mere om ReQruiting her.


Måden vi rekrutterer på, ændrer sig konstant i takt med, at generationer og frem for alt de teknologiske muligheder ændrer sig; stillingsopslag bliver delt online i stedet for i aviser, skriftlige ansøgninger erstattes med online formularer og i stedet for at vente på, at kandidaterne tager kontakt, er det virksomhederne der rækker ud. Især på grund af COVID-19 krisen, er efterspørgslen på digital rekruttering accelereret yderligere. Krisen har tvunget både virksomheder og medarbejdere til at tænke i nye baner og brugen af de digitale muligheder er vigtigere end nogensinde. I dag kan teknologien være en stor hjælp for virksomheder, da digitaliseringen kan automatisere og effektivisere HR-processer, der tidligere er blevet håndteret manuelt. Automatiseringen og digitaliseringen af rekrutteringsprocessen handler altså om at automatisere opgaver ved hjælp af en software eller et værktøj, samt at udnytte de digitale muligheder for at opnå mere effektivitet.

Hvorfor er det nødvendigt?

Der er flere grunde til, at digitaliseringen af rekrutteringsprocessen er nødvendig i 2020:

  • Teknologien er under konstant forandring. Ved at følge med i denne udvikling, sikrer man proaktivitet og at ens rekrutteringsproces lever op til både standarder og forventninger sammenlignet med andre virksomheder.
  • Målgruppen. Brugen af digital rekruttering henvender sig især til Generation Y, der på mange måder har ændret måden, vi arbejder med HR på i dag. Desuden kan man bedre skræddersy sine annonce ved brugen af keywords eller målgruppe-specifikt indhold, så annoncerne dukker op ved de rette kandidater.
  • Mere information der skal bearbejdes. Mængden af information, der skal bearbejdes, er stigende og derfor også mere ressourcekrævende. Automatiseringen af rekrutteringen gør det lettere at arbejde med store datamængder
  • Mere tid til komplekse opgaver. Der er mange administrative processer forbundet med rekruttering, som er tidskrævende, hvis de udføres manuelt. Hvis disse processer digitaliseres og automatiseres, vil der være flere ressourcer til at fokusere på de komplekse opgaver og kvaliteten af opgaveløsningen vil stige.
  • COVID-19. Det er uundgåeligt, at pandemien har sat sine præg på rekrutteringsprocessen og har givet samtlige involverede parter et skub i den digitale retning. På grund af den reducerede mulighed for fysiske møder, færre ressourcer til rekruttering og behovet for forandringsparathed, vil digital rekruttering være at foretrække nu og i den nærmeste fremtid.

Fordele ved at digitalisere rekruttering

Uanset hvor mange gange man har gennemført en rekrutteringsproces, kan man ikke komme udenom, at det tager lang tid og kan være omkostningstungt. Alligevel er det ikke her, hvor man vil spare på ressourcerne, da rekrutteringen er afgørende for virksomhedens produktivitet. Ved at digitalisere rekrutteringen, sørges der for, at produktiviteten allerede finder sted fra start af uden at gå på kompromis med en god proces. Tiden som bliver sparet på de manuelle processer, kan benyttes til at være mere kreativ med rekrutteringen – man kan eksempelvis med fordel anvende videoer, præsentationer eller links i stillingsannoncen for at styrke det indtryk, som kandidaterne får af virksomheden. Digitaliseringen skaber desuden fleksibilitet, da det er muligt at tilpasse eller ændre online indhold alt efter målgruppen – også efter det er blevet delt. Fleksibiliteten sikrer også, at kandidaterne får den bedst mulige oplevelse og styrker organisationens employer brand.

Eksempler på digital hjælp i rekrutteringsprocessen

  • Chatbots - Ved hjælp af et robotstyret chatsystem, er det muligt at give kandidater hurtige svar på standardspørgsmål og samtidig at modtage data på, hvilke spørgsmål der oftest går igen
  • Automatisk selektion ved hjælp af algoritmer
  • Active sourcing tools
  • Social rekruttering - Populære muligheder for den digitale rekruttering indbefatter platforme, som eksempelvis Facebook, LinkedIn og Twitter
  • Automatiserede mails
  • Digitale underskrifter - eks via NemID eller skærmunderskrift

  • Digitale jobsamtaler – f.eks via Zoom, Skype eller Microsoft Teams