JobDanmark ApS, JobDanmark
2020-02-27
Del Link kopieret
Skrevet af JobDanmark. JobDanmark gør det nemt for jobsøgende. Vores mission er at vise dig de ledige stillinger, som passer bedst på dine ønsker. På JobDanmark er der intet behov for at grave gennem adskellige kategorier og sider med irrelevante job. Med en bruger på JobDanmark tilpasses dit jobfeed, så de ledige job der passer bedst på din profil vises først! Klik her for at oprette en brugerprofil i dag og lad dit næste job komme til dig! 9 råd: sådan får du jobbet til samtalen! Du er inviteret til jobsamtale på drømmejobbet, og du har forberedt dig grundigt hjemmefra på denne samtale. Men hvad kan du ellers gøre til selve jobsamtalen, som kan hjælpe dig med at øge dine chancer for at få jobbet?                      Her giver JobDanmark dig en liste med 9 simple råd, som kan hjælpe dig til selve samtalen. Hvis du sørger for at være opmærksom på de nedenstående råd, vil det hjælpe dig med at sikre, at du ikke ikke bliver fravalgt af de forkerte årsager. Ankom gerne 5 til 10 minutter før. Det lyder banalt, men punktlighed er vigtigt. Det viser selvfølgelig, at du kan overholde mødetid, ligesom det viser, at du har respekt for virksomhedens tid. Klæd dig hensigtsmæssigt på, så det afspejler den stilling, du søger. Påklædningen er vigtig, da den er en del af det samlede førstehåndsindtryk af dig. Husk dog også på, at less is more. Det er som sagt din personlighed og dine kompetencer, der skal sælge dig - ikke din påklædning. Selvom du har forberedt dig godt hjemmefra, er det vigtigt, at det ikke lyder indøvet. Husk, at samtalen skal foregå som en ligeværdig dialog mellem dig og virksomhedens repræsentanter. Lyt godt efter hvad du bliver spurgt om, og tag dig derefter gerne tid til at tænke over spørgsmålet, så dine svar fremgår gennemtænkt, velformulerede og overbevisende. Øjenkontakt er vigtigt til samtalen. At skabe øjenkontakt til alle de deltagende i jobsamtalen gør dig nærværende og tilstedeværende. Kig den person i øjnene, som stiller dig et spørgsmål, men kig gerne alle de andre deltagende i øjnene, når du svarer, så vil alle få et godt indtryk af dig. Selvom man kan være meget nervøs til jobsamtalen, så er det vigtigt at huske på at smile. Det lyder måske indlysende for det fleste at smile, men det er simpelthen så afgørende, at du husker at smile. Et smil viser, at du er sympatisk, og at du er en fornøjelse at arbejde sammen med. Alt i alt er det med til at give et godt indtryk af dig. Vær den bedste version af dig selv, så arbejdsgiveren husker de bedste egenskaber om dig. Så prøv så vidt muligt ikke at være negativ og beklage dig over tidligere chefer, medarbejdere eller kunder til jobsamtalen. Ingen har lyst til at ansætte et brokkehoved, så hvis du allerede beklager dig til jobsamtalen, så vil du højst sandsynligt ikke være en venlig medarbejder, når du har været i jobbet i nogle måneder. Vær ikke bange for at være ærlig. Man må gerne være ærlig til jobsamtalen, når man bliver spurgt om ens kompetencer eller erfaringer. Hvis ikke du er oprigtig til jobsamtalen, vil det kun spænde ben for dig selv. Ærlighed sikrer nemlig det bedste match i forholdet imellem arbejdsgiveren og dig selv fremadrettet. Du bør også deltage til samtalen, så det ikke bliver et forhør af dig. Forbered nogle relevante spørgsmål hjemmefra, som du kan spørge din kommende chef om til samtalen. Det viser, at du er engageret og interesserer dig for jobbet. Husk dog, at spørgsmålene bør falde naturligt og passe ind i jeres dialog.
Læs
Del Link kopieret
JobDanmark ApS, JobDanmark
2020-02-27
Del Link kopieret
Skrevet af JobDanmark. JobDanmark gør det nemt for jobsøgende. Vores mission er at vise dig de ledige stillinger, som passer bedst på dine ønsker. På JobDanmark er der intet behov for at grave gennem adskellige kategorier og sider med irrelevante job. Med en bruger på JobDanmark tilpasses dit jobfeed, så de ledige job der passer bedst på din profil vises først! Klik her for at oprette en brugerprofil i dag og lad dit næste job komme til dig! Forbered dig på på din jobsamtale Du er blevet kaldt til jobsamtale. Nu har du muligheden for at sælge dig selv og score jobbet. Men hvordan forbereder du dig til samtalen? Her får du JobDanmarks bud på, hvordan du forbereder dig bedst muligt. Benyt de sociale medier! Undersøg virksomheden ved at kigge på de sociale medier (Facebook, Instagram, LinkedIn). Hvad sker der i virksomheden for tiden? Hvordan virker kulturen? Hvad skriver andre om virksomheden? I nogle tilfælde kan det være en fordel at undersøge dem, der skal sidde med til samtalen. Kigger du nærmere på ansættelsesudvalgets medlemmer på LinkedIn modtager de (typisk) en notifikation om, at du har kigget på dem. Det sender et signal om, at du forbereder dig grundigt til samtalen. Forbered dig mentalt Sørg for, at du får en god nats søvn inden samtalen. Overvej hvad du ønsker at fremhæve til samtalen og hvordan du ønsker at takle forskellige spørgsmål. Nogle skriver sådanne overvejelser ned. Andre nøjes med at tænke over dem i badet eller lignende. Hvad vil du fortælle om dig selv? Hvad er dine svagheder? Hvad er dine styrker? Få styr på det praktiske For mange er jobsamtaler årsag til nervøsitet og stress. Jo bedre du forbereder dig, des mindre nervøsitet og stress vil du opleve. Sørg derfor for... ... at du ankommer i god tid. Det skader ikke at ankomme 5 til 10 minutter før samtalen; det viser virksomheden, at du er forsigtig og punktlig. ... at du har god tid efter samtalen. Det sker, at samtaler starter senere end forventet, ligesom det sker, at samtaler trækker ud. Dem, som deltager til samtalen vil uden tvivl kunne mærke, hvis du har travlt med at komme ud af døren - og det trækker ned! ... at planlægge hvordan du kommer frem til virksomheden. Vi anbefaler, at du planlægger en rute i god tid. Er du i bil? Så undersøg, om du kan parkere ved (eller i nærheden af) virksomheden. Skal du med offentlig transport? Så sørg for, at du har styr på ruten før du skal af sted. Skal du cykle eller gå, så sørg for at tjekke vejrudsigten! Hvad tager man med (og på) til en jobsamtale? Det lyder måske overfladisk, men det førstehåndsindtryk, du afgiver, er ofte afhængig af dit udseende. Så husk lige at løbe en kam gennem håret inden samtalen. Det er selvfølgelig også klart, at din påklædning skal reflektere stillingen. Som udgangspunkt anbefaler vi, at du klæder dig professionelt på. Det er dog mindst ligeså vigtigt, at du føler dig godt tilpas i din påklædning. Når du undersøger virksomheden kan det være en idé at kigge efter billeder på Facebook, Instagram og LinkedIn. Hvordan er medarbejderne klædt på? Lad dig evt. inspirere af virksomhedens kultur og klæd dig hellere for pænt på end det modsatte. Vi anbefaler desuden, at du medbringer 4 eksemplarer af dit CV og 4 eksemplarer af din skriftlige ansøgning. Det er ligeledes vigtigt at printe en udgave af virksomhedens stillingsopslag. Stillingsopslaget er til dig selv. Det samme gælder 1 eksemplar af dit CV og 1 eksemplar af din ansøgning. Har du udtalelser eller lignende, er det en god idé også at printe et par eksemplarer inden samtalen. Vi foreslår, at du bruger en overstregningstusch til at fremhæve vigtige budskaber i de eksemplarer af ansøgning og CV, som du selv skal bruge. Dette viser virksomheden, at du har været grundig i din forberedelse. Perspektiver! Kan du bygge bro mellem virksomhedens behov og dine tidligere erfaringer? Så gør det! Brug eksempler til at understrege dine kompetencer. Uddyb dine kompetencer ved at fortælle hvordan du har brugt dem og hvordan du tænker at de kan være til gavn for din kommende arbejdsplads. Skab stemning! Det er klart, at samtalen bruges til at vurdere, om du passer på jobbets faglige profil. Mange virksomheder bruger dog også samtaler som et værktøj til at vurdere kemi og personlighed. Virksomheden skal vurdere, om du passer ind - fagligt og socialt. Også her kan du bruge de sociale medier til at skabe et indtryk af virksomhedens sociale profil. På baggrund af din research kan du overveje hvordan du passer ind i virksomheden. Forbered egne spørgsmål! Det kan være en fordel at tænke over et par spørgsmål til virksomheden. Herunder finder du et par eksempler på spørgsmål... Hvad har I af forventninger til den ansatte kandidat? Hvordan forestiller I jer, at stillingen udvikler sig over de næste par år? Hvordan forestiller I jer, at virksomheden udvikler sig over de næste par år? Hvordan vil I beskrive virksomhedens kultur? Hvordan vil resten af ansættelsesprocessen forløbe?  Nervøs til jobsamtaler? Italesæt det! Bliver du nemt nervøs eller ængstelig når du skal til jobsamtale? Du er ikke alene. Mange oplever nervøsitet i forbindelse med jobsamtaler. Mange oplever dog, at samtaler bliver nemmere når de italesætter deres nervøsitet. På den måde er du selv i kontrol. Der er ingen skam i at indrømme, at en jobsamtale er årsag til nervøsitet. Dem, du er til samtale hos kender sikkert til følelsen.  
Læs
Del Link kopieret
JobDanmark ApS, JobDanmark
2020-08-20
Del Link kopieret
Skrevet af JobDanmark. JobDanmark gør det nemt for jobsøgende. Vores mission er at vise dig de ledige stillinger, som passer bedst på dine ønsker. På JobDanmark er der intet behov for at grave gennem adskellige kategorier og sider med irrelevante job. Med en bruger på JobDanmark tilpasses dit jobfeed, så de ledige job der passer bedst på din profil vises først! Klik her for at oprette en brugerprofil i dag og lad dit næste job komme til dig! Hvor finder jeg et job? Det spørgsmål er der løbende ca 25% af arbejdsstyrken, der stiller sig selv. Nogle er i job, men har besluttet sig for at rykke videre, mens andre mangler et job og er i fuld gang med Jobnet og det lokale jobcenter. Forud for planlægningen af JobDanmarks nye jobplatform lavede vi en stor meningsmåling blandt jobsøgende, som gav nogle klare svar. 9 ud af 10 føler ikke, at de har et godt nok overblik over jobmarkedet - altså er der en tvivl om det rette job kommer på radaren, fordi man ikke lige er opmærksom på det. Derfor bruges der også i gennemsnit over en time om dagen på at udsøge job, hvilket langt de fleste mener er for meget tid at bruge, når man derudover skal bruge tid på at skrive en ansøgning og CV til de forskellige stillinger, der skal søges.  Ville man acceptere den samme situation, hvis man taler om hotel- eller flybooking? Eller hvad med et online køb et et par nye sko? Nej vel?  Vi vil gerne være ærlige og sige, at vores nye jobplatform ikke bruger spritny teknologi, for vi har bygget den på toppen af en e-commerce platform og har anvendt teknologi fra flere forskellige brancher til match og kunstig intelligens. Men måden, vi har sat det sammen på er ret unik, og under alle omstændigheder helt ny i forhold til den jobsøgendes fremsøgning af job. Vi lader jobannoncen finde den jobsøgende - og ikke omvendt. Som jobsøger får man det bedste resultat ved en aktiv adfærd (gemme job osv.) og en angivelse af jobpræferencer. Så vil vi til gengæld kvittere med et relevant jobfeed, hvor man ganske givet bliver overrasket over relevante stillinger, der dukker op, som man måske ikke lige havde set sig selv i. Det kan vi gøre, fordi vi har droppet at placere stillingerne i kedelige kategorikasser, og således bliver man blive matchet på en lang række andre faktorer. Så til dig som er jobsøgende: fat mod, vi har lavet et alletiders og gratis værktøj til dig, som du kan bruge til at finde dit næste drømmejob! God jagt!
Læs
Del Link kopieret
JobDanmark ApS, JobDanmark
2020-02-27
Del Link kopieret
Skrevet af JobDanmark. JobDanmark gør det nemt for jobsøgende. Vores mission er at vise dig de ledige stillinger, som passer bedst på dine ønsker. På JobDanmark er der intet behov for at grave gennem adskellige kategorier og sider med irrelevante job. Med en bruger på JobDanmark tilpasses dit jobfeed, så de ledige job der passer bedst på din profil vises først! Klik her for at oprette en brugerprofil i dag og lad dit næste job komme til dig! Sådan skriver du et attraktivt CV Det er ingen hemmelighed, at et godt CV er uundværligt i jagten på drømmejobbet. Vi har alle hørt, at ens CV er førstehåndsindtrykket, som skal overbevise læseren om at kigge nærmere på ens ansøgning. Men hvordan skriver man et godt CV? Her får du JobDanmarks bud på, hvordan du skriver et attraktivt CV. Overordnet Husk på, at et godt CV først og fremmest overskueliggør hvad du kan og hvem du er. Når man læser dit CV skal man nemt kunne se hvad du har af erfaring og kompetencer. Dit CV skal altså kunne give din fremtidige arbejdsgiver et helhedsbillede af hvem du er og om du er egnet til jobbet. Husk også på, at der er forskel fra arbejdsgiver til arbejdsgiver. Det perfekte CV findes ikke, da foretrukken form og længde vil variere fra læser til læser (størstedelen af virksomheder mener, at et CV ikke må overskride 3 sider). Det betyder dog ikke, at du ikke kan skrive et attraktivt CV. Læs videre for at høre hvordan du gør dit CV så attraktivt som muligt. Personlige oplysninger Ethvert CV bør indeholde dine personlige oplysninger. Så start med at skrive dine personlige oplysninger, såsom dit navn og dine kontaktoplysninger (typisk adresse, emailadresse, og telefonnummer - overvej i øvrigt at indsætte et link til din LinkedIn-profil). Du kan ligeledes overveje at indsætte et vellignende billede af dig selv. Nogle mener, at et billede er et absolut must. Andre mener, at det ikke er så vigtigt. Hvis du vælger at indsætte et billede er det en god idé, at billedet er up-to-date, velligende, og at det viser dig og ikke ret meget andet. Det er ikke afgørende, om du skriver dine personlige oplysninger øverst, nederst, eller i en rubrik til højre eller venstre. Det vigtigste er, at dine oplysninger er nemme at se og læse. Opsummering Indled derefter din ansøgning med en kort opsummering af de punkter, du finder vigtigst i dit CV. Hvis virksomheden kun læser dette stykke, hvad vil du så have, at de skal vide? Det er dette stykke der først skal vække virksomhedens interesse. Her har du et eksempel på hvordan dette afsnit kan lyde: Her har I en knivskarp [ønsket stillingsbetegnelse] som specialiserer sig i [specialisering]. Jeg har flere års erfaring som [ønsket stillingsbetegnelse] og jeg har før brugt min erfaring til at hjælpe virksomheder som bl.a. [tidligere ansættelsessted] og [tidligere ansættelsessted]. Jeg brænder for [område] - specielt når det gælder [område] - og jeg har nemt ved at se mig selv som en del af holdet ved [virksomhed]. For en kommunikationsmedarbejder, som søger en stilling indenfor digital kommunikation og PR, kunne det eksempelvis lyde som følger... Her har I en knivskarp kommunikationsmedarbejder som specialiserer sig i arbejdet med digital formidling og PR. Jeg har flere års erfaring som PR-ansvarlig og jeg har før brugt min erfaring til at hjælpe virksomheder som [virksomhed] og [virksomhed]. Jeg brænder for kommunikation - specielt når det gælder kommunikation via digitale medier - og jeg har nemt ved at se mig selv som en del af holdet ved [virksomhed]. Erhvervserfaring Her er det en fordel at overveje, hvilke ansvarsområder du har haft i dine tidligere stillinger og evt. hvilke resultater du har været med til at skabe. Følgende er inspiration til opsætningen heraf. Husk at organisere listen efter år (så din seneste arbejdsplads fremgår øverst på listen)... August 2015 - August 2019: Kommunikations- og PR-medarbejder, HCA Festivals Ansvarlig for produktion af kommunikations- og markedsføringsmateriale for HCA Festivals og dens forskellige tilbud. Kvalitetskontrol af grafisk og skriftlig materiale. Tovholder ift. samarbejde med bureauer og andre leverandørere. Vi anbefaler, at du som udgangspunkt kun inkluderer den erhvervserfaring, som er relevant for den stilling du søger. Er du ny på arbejdsmarkedet kan det være en idé at inkludere ungarbejde og dets lige. Har du erfaring anbefaler vi, at du kun inkluderer de stillinger, som er relevante. Uddannelse Skriv nu om de dele af din uddannelse, som er relevante for det job, du søger. Lav med fordel en samlet oversigt over de kompetencer, som du har tilegnet dig på din uddannelse. Lad dig evt. inspirere af nedenstående opsætning... 2010 - 2015: BA + MA i international virksomhedskommunikation (cand. mag.) Uddannelsen satte fokus på moderne markedsføring og virksomhedskommunikation (på engelsk). På uddannelsen lærte jeg blandt andet om virksomhedskommunikationens faser, fra analyse og idé til produktion og evaluering. Udover, at uddannelsen gav mig indsigt i sammensætningen af konkrete virksomheders kommunikation (eksternt og internt), har jeg i mit uddannelsesforløb valgt at fokusere på markedsføring via moderne medier. Vi bliver ofte spurgt, om det er relevant at inkludere uddannelser som folkeskole og ungdomsuddannelser. Svaret afhænger selvfølgelig af det job, du søger. Som udgangspunkt anbefaler vi, at du kun inkluderer de uddannelser, som er relevante for jobbet. Det betyder, at folkeskole og ungdomsuddannelser ofte kan udelades. Frivillighed Har du været frivillig? Dit frivillige arbejde fortæller din kommende arbejdsgiver, at du er engageret og motiveret. Har du arbejdet frivilligt anbefaler vi, at du skriver det i dit CV.  IT-kompetencer I dette afsnit angiver du hvad du dit erfaringsniveau med de IT- og websystemer, som er relevante for jobbet. Det kan være en fordel at angive, hvor meget erfaring du har med de enkelte IT- og websystemer. Det kan eksempelvis se ud således... Adobe Photoshop (erfaren bruger), Facebook Business Manager (ekspertbruger), Microsoft Excel (rutineret bruger), Microsoft Word (rutineret bruger). Har du erfaring med kodesprog (som CSS eller Java) kan du inkludere dem her eller under sprogkundskaber. Sprogkundskaber  Har du sprogkundskaber, som er relevante for jobbet? Så skriv dem på dit CV! For hvert sprog bør du angive dit kundskabsnivau, eksempelvis... Dansk (ekspertniveau). Engelsk (flydende). Vi anbefaler, at du som udgangspunkt ikke inkluderer sprog, hvori du ikke er flydende. Efterspørger stillingsannoncen, at du kan et sprog på lavere niveau end flydende, er det naturligvis en god idé at inkludere.
Læs
Del Link kopieret