KONSULENTHUSET BALLISAGER A/S , JobDanmark
2020-02-27
Del Link kopieret
Skrevet af Ballisager. "Konsulenthuset ballisager er en landsdækkende, mellemstor HR-virksomhed. Vi er specialister i outplacement, karriererådgivning og rekruttering, hvor vores fornemmeste opgave er at matche kandidater og virksomheder med hinanden. Vi karriererådgiver også private, internationale ægtefæller (Spouses) og “fastbrændte medarbejdere”" Læs mere om Konsulenthuset Ballisager her. 17 spørgsmål, du kan stille, når du ringer uopfordret Er du i tvivl om, hvad du skal sige eller spørge om, når du ringer uopfordret til en virksomhed? Så har du fat i den rigtige artikel. Vi har lavet en lille guide med 17 konkrete spørgsmål, som du kan stille virksomhederne, og krydret den med tips, der klæder dig på til at ringe. Disclaimer: Du skal aldrig bare ringe for at ringe – spørgsmålene skal give mening og give dig nogle svar, der ikke fremgår helt åbenlyst af hjemmesiden. Inden du kaster dig ud i at ringe, skal du – udover grundig research af virksomheden – have din mentale indstilling på plads. Tre simple mindset-tips: Vær interesseret, ikke undskyldende. Vær nysgerrig og lyttende, ikke tromlende og sælgende. Tænk dit opkald som en slags tjeneste, du gør virksomheden, fordi formålet med dit opkald i sidste ende er at gøre dit ansøgningsmateriale mere målrettet. Du sidder jo nok og læser denne artikel, fordi du er nået så langt i beslutningsprocessen (og du måske også har læst denne eller denne artikel om uopfordret jobsøgning), at du i hvert fald har sat dig for, at nu skal det være; du vil forsøge at ringe uopfordret, fordi virksomheden virker interessant og relevant for sådan en som dig. Så er spørgsmålet bare: Hvad skal opkaldet føre til? Hvorfor skal du ringe uopfordret til en virksomhed? Det giver måske sig selv, men det er en ofte overset selvfølge: Inden du ringer, skal du beslutte dig for, hvad du vil med dit opkald. Dit opkald kan have et eller flere formål: Søge information? Sende CV/ansøgning? Have et kaffemøde? Søge job? Mulighed for at komme i virksomhedspraktik/løntilskud? Men måske du starter med: (1. formål) at søge information om virksomhedens rekrutteringspraksis eller udfordringer og gerne vil ende med: (2. formål) at spørge til muligheden for at komme i virksomhedspraktik. Hvis svaret er negativt, vil vi opfordre dig til at spørge personen, som du taler med, om han/hun kan anbefale en i sit netværk, som er relevant for dig at tale med (3. formål). OBS: Husk på, at formålet – f.eks. at opnå viden om en afdeling, stilling eller kompetencer – ikke altid er lig med udbyttet af telefonsamtalen, som f.eks. kan være en kaffemødeaftale. Din åbningsreplik: Kort og ”to the point” Da det er dig, der viser interesse, skal du have forberedt en kort, præcis åbningsreplik, hvor du også italesætter formålet med dit opkald. Lad endelig være med at pakke formålet ind – sig det, som det er. Her er et eksempel på en åbningsreplik, som du kan tilpasse din situation: TIP: Gå uden om HR-afdelinger i de store virksomheder. Gå i stedet efter den direkte kontakt med ansættende ledere, der har beslutningskraft, og som i sidste ende skal ansætte dig. Som lovet følger her 17 eksempler på spørgsmål, som du kan stille. Vi har inddelt spørgsmålene i nogle kategorier alt efter dit formål med opkaldet. Spørgsmålskategori #1: Søger du information om virksomhedens rekrutteringspraksis? Anvender I uopfordrede ansøgninger i jeres rekrutteringsproces af nye medarbejdere? Hvilke kompetencer skal jeg lægge vægt på for at komme i betragtning til en stilling i din afdeling? Hvilke faglige kvalifikationer lægger I mest vægt på? Hvilke personlige kompetencer lægger I mest vægt på? Hvilken type joberfaring kvalificerer bedst til en stilling i jeres afdeling? Hvilken baggrund er interessant for at komme i betragtning til et job i jeres afdeling? Har I nogle forventninger om at ansætte nye medarbejdere inden for de kommende 3-6 måneder? Call-to action: Hvis svaret på spørgsmål 7 er ja, kan du f.eks. følge op med disse spørgsmål: Hvilke profiler/baggrund er mest værdiskabende for jer, og er der særlige kompetencer, der er i fokus? Må jeg have lov at sende CV/ansøgning? Er svaret nej (eller tøvende) på spørgsmål 7, kan du stille flg. spørgsmål: Har I kendskab til mulighederne for at etablere et samarbejde via virksomhedspraktik eller ansættelse i løntilskud? Mangler du erfaring med enkelte arbejdsopgaver for at passe ind i virksomhedens krav til en ny medarbejder? Kompensér med din motivation. Tænk på, hvem du helst vil have: En medarbejder, der brænder for sit arbejde (med knap så meget erfaring), eller en, der er træt af sine arbejdsopgaver? Beskriv dit kendskab inden for feltet, og udvis forretningsforståelse i formuleringen af dine spørgsmål. Udlign din manglende erfaring ved at fortælle om konkrete løsninger og potentialer. For at kunne sige at du kan noget, skal du så have gjort det? Nej, vel? Tilbyd virksomhedspraktik, hvis du mangler faglige kvalifikationer og/eller virksomheden søger en med en anden profil. Spørgsmålskategori #2: Søger du information om mulige behov i virksomheden? Vil du undersøge, om der er et udækket behov hos virksomheden (som du kan dække)? Så kan du spørge: Hvilke arbejdsopgaver er I optaget af for tiden i jeres afdeling? Hvilke udfordringer står I overfor for tiden (indsæt arbejdsområde)? (Træk på spørgsmål 2-6) Er der nogle steder i virksomheden, hvor der bliver løbet rigtig stærkt for tiden? Har I nogle projekter liggende, som jeg evt. kan byde ind med at løse? Hav styr på din elevatortale og dine resultater i tidligere stillinger. TIP: Sørg for at aktivt at lytte efter virksomhedens udfordringer gennem hele samtalen. Måske afslører arbejdsgiveren, som du taler med, nogle behov undervejs i jeres samtale, som du kan være løsningen på. Det er afsindigt vigtig viden. Spørgsmålskategori #3: Vil du have et kaffemøde i stand? Vil du drikke en omgang netværkskaffe med en person, du kun kender af navn, så kan du fremsætte følgende spørgsmål (nr. 15): TIP: Hav din elevatortale paratHvis lejligheden byder sig, og du får mulighed for at præsentere dig kort, så skal du vare skarp på dine kompetencer. Hvem er du? Og hvad kan du? Her skal din elevatortale komme lige fra hoften – så gør dig klart (så vidt muligt), hvordan du matcher den virksomhed, som du vil kontakte. Du kan læse om elevatortalen her. Spørgsmålskategori #4: Går du direkte efter et job? Er din plan at gå lige på og hårdt og spørge, om virksomheden har en ledig stilling til dig? Så vil vi opfordre dig til at gribe det lidt anderledes an. Din henvendelse bør ikke handle om, at du gerne vil have et job. Din henvendelse bør handle om virksomheden og om, hvad du kan gøre for virksomheden. En mulig strategi er at sige noget i retning af dette – efter en kort åbningsreplik, hvor du har fået accept af, at du må tage den ansættende leders tid: TIP: Vær forberedt på indvendinger og ”nej’erne”Måske ender du med at få nogle nej’er. Hvis svaret er, at virksomheden ikke har brug for nogen lige nu, så spørg, hvornår de forventer at få brug for en ny kollega. Hvis svaret er, at de har for travlt i virksomheden til at ansætte nogen nu, så fortæl, at du er god til at arbejde selvstændigt og kan hjælpe dem ud af travlheden. Spørg ind til, hvorfor de har så travlt i virksomheden – måske er der netop en opgave, som du kan hjælpe med at løse og mindske travlheden. Spørgsmålskategori #5: Vil du bruge samtalen til at udvide dit netværk? Det er ikke til at vide, hvad virksomhederne svarer, hvor travlt de har, eller hvornår de har et behov. Hvis det ikke er lykkedes dig at få dine mål opfyldt, så er der altid en ting, vi vil opfordre dig til at spørge om til sidst i samtalen med den ansættende leder: ”Kender du nogle andre virksomheder, der arbejder inden for samme branche – og endnu bedre en person, som jeg kan kontakte, som måske kan have gavn af mig?” Spørgsmålet skal hjælpe dig til at udvide dit netværk. Hvis du altid får mindst et nyt navn, hver gang du får et afslag, vil du aldrig løbe tør for virksomheder, du kan kontakte! God ringelyst!
Læs
Del Link kopieret
KONSULENTHUSET BALLISAGER A/S , JobDanmark
2020-02-27
Del Link kopieret
Skrevet af Ballisager. "Konsulenthuset ballisager er en landsdækkende, mellemstor HR-virksomhed. Vi er specialister i outplacement, karriererådgivning og rekruttering, hvor vores fornemmeste opgave er at matche kandidater og virksomheder med hinanden. Vi karriererådgiver også private, internationale ægtefæller (Spouses) og “fastbrændte medarbejdere”" Læs mere om Konsulenthuset Ballisager her. 5 skarpe jobsamtale-råd fra HR-chefen Får du også koldsved, når du skal til jobsamtale? Så er der råd at hente. Konsulenthuset ballisagers rekrutteringsanalyser afslører nemlig, hvilken jobsamtaleadfærd der giver dig flest points i arbejdsgiverens bog. Vi har samlet 5 gode råd til jobsamtalen og spurgt HR-chefen i BITZER Electronics, Anne Vibeke Madsen, hvad kandidater bør gøre for at ramme hovedet på sømmet til en jobsamtale i deres virksomhed. Og lad det være sagt med det samme: Det er hverken Mensa-medlemskab, dårlig forberedelse eller passiv samtale-adfærd, der øger dine chancer for at lande jobbet. Lidt over 800.000 danskere skifter job hvert år, og tilsvarende gennemfører danske arbejdsgivere flere millioner jobsamtaler om året. Anne Vibeke Madsen, HR-chef i den 100 mand store elektronikvirksomhed BITZER Electronics, ansætter hvert år mange medarbejdere og har af samme grund stor erfaring med at afholde jobsamtaler. Vi har derfor kombineret vores jobsamtaleråd med hendes jobsamtaleerfaringer – god fornøjelse. 1. Lad din motivation lyse rummet op Arbejdsgiverne er først og fremmest interesserede i at mærke personligheden bag det CV og den ansøgning, de har læst. Jobsamtalen er det første fysiske møde med din arbejdsgiver, og det er altså her, at arbejdsgiveren for første gang ”mærker” din motivation og din faglige begejstring. Og det stærkeste, du kan gøre til en jobsamtale, er – ifølge arbejdsgiverne – at efterlade et motiveret indtryk. Så sørg for at gå ”all in”, og lad motivationen stråle ud af dine øjne. Hvis du udviser et oprigtigt fagligt engagement, øger det tilliden til, at du er den rette til at udfylde stillingen. Anne Vibeke Madsen, HR-chef i BITZER Electronics, siger:”De dårligste jobsamtaler, jeg har haft, er, når kandidaten ikke selv er motiveret og har vendt den om til; Hvad kan virksomheden gøre for mig? Og hvor kandidaten egentlig ikke helt har gjort sig klart, hvad det er for en stilling, han eller hun har søgt.” ”Kandidaten viser sin motivation ved at have sat sig ind i jobbet; Altså hvad er det for nogle opgaver, der ligger, hvad vil de gøre for at løse de opgaver, og hvad kan de i det hele taget bidrage med. Og så er det vigtigt, at de kan forklare mig, hvorfor de gerne vil skifte job, hvis det er tilfældet, og at de ved, hvad de vil have ud af stillingen, dvs. hvad er det for en læring og karriereudvikling, de er i gang med.” 2. Forberedelse, forberedelse, forberedelse Forbereder du dig grundigt til din jobsamtale, eller freestyler du dig igennem? Desværre ser vi ofte eksempler på, at jobsøgere tager til jobsamtale og freestyler sig gennem samtalen, og det kan arbejdsgiveren godt mærke. I vores rekrutteringsanalyser svarer en stor del af virksomhederne, at en jobsøgers manglende forberedelse bliver et irritationsmoment, der påvirker deres indtryk af jobsøgeren: 72% af arbejdsgiverne anser ”at komme uforberedt til jobsamtalen” som den mest irriterende jobsøgningsadfærd (Rekrutteringsanalyse 2015) 31% af arbejdsgiverne fremhæver ”at komme velforberedt til jobsamtalen” som en af de discipliner, jobsøgerne skal blive bedre til (Rekrutteringsanalyse 2013). Og 45% af arbejdsgivernes bedste jobsøgningsråd er, at “jobsøgeren skal være godt forberedt til jobsamtalen” (Rekrutteringsanalyse 2016). Så sørg for, at du overholder din del af aftalen – for forberedelsen gælder naturligvis begge veje. Når du forbereder dig til jobsamtalen, er der flere ting, du kan gøre: Hav styr på din elevatortale. Den skal sidde lige i skabet, så øv den og målret den til det job, du er til samtale om. Lav lidt mere indgående research på virksomheden, og forbered dig på nogle gode, konkrete spørgsmål og emner, der illustrerer din nysgerrighed. Skriv gerne fem ”guld-pointer” ned på forhånd, så du husker at aflevere dem. Anne Vibeke Madsen, HR-chef i BITZER Electronics, siger:Og så giver det jo også points, hvis de har kontaktet nogle i deres netværk, der har arbejdet eller arbejder hos os. At lave god research er bare positivt – og så må man også gerne give konstruktiv kritik. For eksempel var der en kandidat forleden, der havde været inde på hjemmesiden, men ikke kunne finde vores video. Så gav han nogle gode input til det.Hvis kandidaten skal give et godt indtryk, har jeg en forventning om, at han eller hun i hvert fald har været inde omkring virksomheden og har set, hvad vi for eksempel har liggende på vores hjemmeside, har set vores videoer, og at de har fulgt lidt med på vores LinkedIn-side. 3. Hav svar parat på disse to spørgsmål til din jobsamtale ”Fortæl lidt om dig selv””Hvorfor har du søgt denne stilling?” Hvis du har været til jobsamtale, har du sikkert oplevet, at arbejdsgiveren stiller mindst et af de spørgsmål. I hvert fald viste vores rekrutteringsanalyse fra 2017, at ét af de to spørgsmål forekommer i 8 ud af 10 jobsamtaler. Så det simple råd lyder: Hav ét ordentligt svar parat til de to spørgsmål og vær bevidst om, at dit svar på dette åbningsspørgsmål kan være med til at styre/forme den resterende samtale. Læs også denne artikel om jobsamtalens 27 dræberspørgsmål på kommunikationsforum.dk. Anne Vibeke Madsen, HR-chef i BITZER Electronics, siger:“Når jeg gerne starter en jobsamtale med spørgsmålet, ”Fortæl lidt om dig selv”, så er det, fordi jeg derved finder ud af, hvad der betyder noget for kandidaten, og hvor han eller hun har sit fokus; Er det de jobs, kandidaten tidligere har haft, er det opgaverne, eller starter kandidaten med at fortælle, hvem han eller hun er som person? Min invitation har også til hensigt at skabe et godt nærvær i samtalen fra starten af og få kandidaten til at være til stede.” 4. Deltag aktivt: Jobsamtalen er en dialog – ikke et forhør Tallene fra rekrutteringsanalysen 2017 viser også, at virksomhederne mener, at en jobsamtale først er god, når kandidaten taler mere end arbejdsgiveren gør. Helt konkret bør kandidaten tale 33,5 minutter ud af de 60 minutter, som en typisk jobsamtale varer – eller det, der svarer til 56% af taletiden. For at mestre råd nummer 4 skal du undgå enetale i de ”anbefalelsesværdige” 33,5 minutter. Har du nogle relevante spørgsmål til jobbet eller virksomheden? Så stil dem. Gode spørgsmål viser ikke blot, at du er interesseret, de kan også sørge for, at der opstår en god dynamik i samtalen. Gode spørgsmål kan få en arbejdsgiver til at tænke ”godt set” eller føle, at du har forståelse for virksomheden. Det giver plusser i bogen. Har du gjort dig nogle iagttagelser, kan de også være værdifulde – de er ligesom spørgsmålene samtalemateriale – og en måde at bringe din faglighed i spil og vise, at du er reflekterende. Du kan også spørge, hvad arbejdsgiveren ser som udfordringer eller har af konkrete delmål for virksomheden eller afdelingen på den korte og lidt længere bane. Anne Vibeke Madsen, HR-chef i BITZER Electronics, siger:“Jeg forventer altid, at kandidaten selv stiller lidt spørgsmål til stillingen, opgaven osv., så der kommer lidt flow i samtalen, og så det ikke bare bliver en monolog, men en dialog. Det er kandidatens ansvar at have nogle spørgsmål med, f.eks. på et stykke papir, og det letter jo også samtalen for os. Der er faktisk ikke noget værre end at sidde med en kandidat, der ikke stiller et eneste spørgsmål. Ellers bliver det bare ren rygsvømning, hvor lederen sidder og fortæller om vores virksomhed, fordi vi skal have tiden til at gå.” 5. Brug din paratviden med rettidig omhu Du behøver ikke at vise arbejdsgiveren, hvor meget du ved, bare for at vise det. Vores rekrutteringsanalyse 2017 viser i hvert fald ganske tydeligt, at det ikke er din intelligens eller dit vidensniveau, der primært er til prøve til jobsamtalen, men derimod din samspilsevne med din kommende arbejdsgiver. Du behøver m.a.o. ikke at gå så meget op i at flashe din viden og i at vælge de helt rigtige ord. Det er vigtigere at være nærværende og velforberedt. Det er relationen mellem dig og din potentielt kommende arbejdsgiver, der skal testes ved jobsamtalen. Anne Vibeke Madsen, HR-chef i BITZER Electronics, siger: Generelt bruger vi jobsamtalen til at afdække de samarbejdsrelationer, som kandidaten kommer til at indgå i. Selvom vi kan se af personlighedstesten, om de er introverte/ekstroverte, vil vi gerne have kandidaten til at sætte nogle ord på, hvad en god samarbejdsoplevelse er for dem. F.eks. kan vi spørge: ”Hvad er en god kollega eller leder for dig – og hvad kendetegner den bedste leder, du har haft?”“Hvis vi ansætter elever eller nyuddannede ingeniører, sender de gerne deres CV med, hvoraf deres karakterer også fremgår. Og der er det fint, hvis der også er nogle 10-12-taller på. Men karaktererne står jo aldrig alene. Vi laver for eksempel altid en personlighedsanalyse på kandidaterne i forhold til at kunne snakke om, hvad det er for nogle gode arbejdsbetingelser og kollegaer, de har brug for.
Læs
Del Link kopieret
JobDanmark
2020-02-27
Del Link kopieret
Skrevet af JobDanmark. JobDanmark gør det nemt for jobsøgende. Vores mission er at vise dig de ledige stillinger, som passer bedst på dine ønsker. På JobDanmark er der intet behov for at grave gennem adskellige kategorier og sider med irrelevante job. Med en bruger på JobDanmark tilpasses dit jobfeed, så de ledige job der passer bedst på din profil vises først! Klik her for at oprette en brugerprofil i dag og lad dit næste job komme til dig! 9 råd: sådan får du jobbet til samtalen! Du er inviteret til jobsamtale på drømmejobbet, og du har forberedt dig grundigt hjemmefra på denne samtale. Men hvad kan du ellers gøre til selve jobsamtalen, som kan hjælpe dig med at øge dine chancer for at få jobbet?                      Her giver JobDanmark dig en liste med 9 simple råd, som kan hjælpe dig til selve samtalen. Hvis du sørger for at være opmærksom på de nedenstående råd, vil det hjælpe dig med at sikre, at du ikke ikke bliver fravalgt af de forkerte årsager. Ankom gerne 5 til 10 minutter før. Det lyder banalt, men punktlighed er vigtigt. Det viser selvfølgelig, at du kan overholde mødetid, ligesom det viser, at du har respekt for virksomhedens tid. Klæd dig hensigtsmæssigt på, så det afspejler den stilling, du søger. Påklædningen er vigtig, da den er en del af det samlede førstehåndsindtryk af dig. Husk dog også på, at less is more. Det er som sagt din personlighed og dine kompetencer, der skal sælge dig - ikke din påklædning. Selvom du har forberedt dig godt hjemmefra, er det vigtigt, at det ikke lyder indøvet. Husk, at samtalen skal foregå som en ligeværdig dialog mellem dig og virksomhedens repræsentanter. Lyt godt efter hvad du bliver spurgt om, og tag dig derefter gerne tid til at tænke over spørgsmålet, så dine svar fremgår gennemtænkt, velformulerede og overbevisende. Øjenkontakt er vigtigt til samtalen. At skabe øjenkontakt til alle de deltagende i jobsamtalen gør dig nærværende og tilstedeværende. Kig den person i øjnene, som stiller dig et spørgsmål, men kig gerne alle de andre deltagende i øjnene, når du svarer, så vil alle få et godt indtryk af dig. Selvom man kan være meget nervøs til jobsamtalen, så er det vigtigt at huske på at smile. Det lyder måske indlysende for det fleste at smile, men det er simpelthen så afgørende, at du husker at smile. Et smil viser, at du er sympatisk, og at du er en fornøjelse at arbejde sammen med. Alt i alt er det med til at give et godt indtryk af dig. Vær den bedste version af dig selv, så arbejdsgiveren husker de bedste egenskaber om dig. Så prøv så vidt muligt ikke at være negativ og beklage dig over tidligere chefer, medarbejdere eller kunder til jobsamtalen. Ingen har lyst til at ansætte et brokkehoved, så hvis du allerede beklager dig til jobsamtalen, så vil du højst sandsynligt ikke være en venlig medarbejder, når du har været i jobbet i nogle måneder. Vær ikke bange for at være ærlig. Man må gerne være ærlig til jobsamtalen, når man bliver spurgt om ens kompetencer eller erfaringer. Hvis ikke du er oprigtig til jobsamtalen, vil det kun spænde ben for dig selv. Ærlighed sikrer nemlig det bedste match i forholdet imellem arbejdsgiveren og dig selv fremadrettet. Du bør også deltage til samtalen, så det ikke bliver et forhør af dig. Forbered nogle relevante spørgsmål hjemmefra, som du kan spørge din kommende chef om til samtalen. Det viser, at du er engageret og interesserer dig for jobbet. Husk dog, at spørgsmålene bør falde naturligt og passe ind i jeres dialog.
Læs
Del Link kopieret
KONSULENTHUSET BALLISAGER A/S , JobDanmark
2020-02-27
Del Link kopieret
Skrevet af Ballisager. "Konsulenthuset ballisager er en landsdækkende, mellemstor HR-virksomhed. Vi er specialister i outplacement, karriererådgivning og rekruttering, hvor vores fornemmeste opgave er at matche kandidater og virksomheder med hinanden. Vi karriererådgiver også private, internationale ægtefæller (Spouses) og “fastbrændte medarbejdere”" Læs mere om Konsulenthuset Ballisager her. Blog: Få succes med din jobsøgning som nyuddannet akademiker I mit job som underviser og karriererådgiver er det altid en særligt interessant opgave at rådgive dimittender, som netop har haft det første møde med ledigheden. Interessant, fordi nyuddannede akademikere har brug for et særligt fokus og et sæt konkrete metoder og strategier i deres jobsøgning, som delvist adskiller sig fra andre jobsøgere. Og interessant, fordi det første møde med arbejdsmarkedet er noget, flere nyuddannede oplever som en omvæltning. For når man skifter studielivet ud med erhvervslivet, ændres forventningerne til en også, og valutaformen ”høje karakterer” skiftes ud med spørgsmålet: ”Hvilken faglig, relevant erhvervserfaring har du egentlig?” Og det kan være svært at tilpasse sig lige med det samme. “Tak for din ansøgning. Vi har desværre valgt at gå videre med en kandidat, der havde mere erfaring.” Hvis du er jobsøgende dimittend, har du måske fået et lignende afslag på en ansøgning. Måske har du oplevet frustrationen ved ikke at komme i betragtning til en stilling, som både fagligt og personligt var så godt som skræddersyet til dig. Erfaringen var der bare ikke. I dette blogindlæg vil jeg sætte fokus på virksomhedernes råd til dig, der er nyuddannet akademiker og er ude for at søge dit første job. Mit indspark skal give dig en idé om, hvordan du kan bruge fakta konstruktivt i din egen jobsøgning, så du får foden indenfor på arbejdsmarkedet. Tre vigtige råd til dig, som er nyuddannet akademiker Hvert år besvarer et panel bestående af mere end 2000 virksomheder op til 35 spørgsmål, der giver et praj om virksomhedernes rekrutteringsadfærd og præferencer. I september 2018 udkom vores nyeste Rekrutteringsanalyse 2018 , hvor de knap 1.000 medvirkende virksomheder gav følgende tre råd til nyuddannede akademikere: Jeg har sat nogle flere ord på rådene her: 1. Forklar hvad dine akademiske kompetencer kan bruges til 64% af virksomhederne anbefaler, at nyuddannede akademikere bør blive bedre til at forklare, hvad deres akademiske kompetencer kan bruges til. Blandt de offentlige virksomheder er det 69%, der giver det råd, mens det ligger på 58% hos de små private virksomheder. Det er derfor en tand mindre afgørende for den lille private virksomhedsejer at forstå dine akademiske kompetencer end for store private og offentlige virksomheder. Samtidig lægger de små private virksomheder vægt på, at nyuddannede akademikere bør søge flere jobs uopfordret (40%), dvs. kontakte virksomhederne direkte og sammen med dem afdække behovet. Og det er en vigtig pointe: Den lille private arbejdsgiver har ofte en mindre akademisk-præget kultur, hvor et hastigt tempo og omskiftelighed er hverdagskost. Derfor er de entreprenørielle kompetencer, såsom initiativ, idérigdom og omstillingsparathed vigtige egenskaber hos en ny medarbejder i deres virksomhed – og de kompetencer skal udfoldes (mindst) lige så nøje som dine akademiske kompetencer. 2. Søg bredt – også ikke-akademiske jobs 38% af virksomhederne anbefaler, at akademikere bør søge bredt – herunder også ikke-akademiske jobs. Her er det faktisk de store private virksomheder, der i højeste grad tilskynder alle nyuddannede akademikere til at søge bredt (42%). Og hvordan omsætter du så det råd? Igennem dine materialer (CV og ansøgning) og i din præsentation (elevatortale) skal du signalere, at du både vil bringe din egen faglighed fra din uddannelse i spil, OG at du er motiveret og interesseret i at bidrage til det eksisterende faglige fællesskab på arbejdspladsen, der måske adskiller sig fra din egen faglighed. Det er her, nogle dimittender oplever en radikal forskel mellem studie- og arbejdsliv, fordi de går fra at have arbejdet afgrænset med en faglig specialisering i 5 års tid til pludselig at skulle udvide til et mere generelt og virksomhedsrettet fokus. Sådan et mentalt skifte kræver, ganske enkelt, træning. 3. Kommunikér mindre akademisk i ansøgning og CV 36% af virksomhederne anbefaler, at nyuddannede akademikere kommunikerer mindre akademisk i ansøgning og CV – og der er ingen nævneværdig forskel mellem små/store private og offentlige virksomheder. En mindre akademisk kommunikationsstil i dit skriftlige materiale kræver bl.a., at du: Skriver mere mundret, let og i et aktivt sprog Giver konkrete eksempler på det, du skriver Hvis du overvejer at søge i de små private virksomheder, skal du være opmærksom på, at de oftere gør brug af netværk end opslåede stillinger. Kommunikér derfor mere direkte med de små virksomheder og ring/skriv hellere direkte til dem, inden du sender noget skriftligt materiale afsted til dem. Sæt dine akademiske kompetencer i spil Som ”newbie” inden for jobsøgning er det vigtigt at forstå, hvad dine akademiske kompetencer (også kaldet AC-kompetencer) betyder for virksomhederne, så du kan formidle dem på en måde, der faktisk giver virksomhederne en idé om, hvad du kan, og hvad dine kompetencer kan bruges til. Flere af de akademiske kompetencer er generelle kompetencer, du som akademiker har tilegnet dig under uddannelsen. Det er nogle generelle kompetencer, der bl.a. omhandler evnen til at arbejde løsningsorienteret, projektorienteret og selvstændigt. Det er din opgave som jobsøger at oversætte kompetencerne, så virksomheden forstår det fulde udbytte af dem. Med andre ord: Hvordan vil du, ved brug af dine kompetencer, skabe værdi for virksomheden – og kan du komme med nogen konkrete eksempler? Definition: Kompetencer er den viden, de færdigheder og de erfaringer, der kan omsættes til konkret handling. Kompetencer er derfor afgørende for, hvilke opgaver du kan løse, og hvordan du løser dem. De nyuddannede, jeg møder til dagligt, bliver sommetider overrasket over, at kløften mellem uddannelse og erhvervsliv kan være meget dyb. Som jobsøgende vil du naturligvis opleve det som et mål at komme i arbejde, mens virksomheden, du søger hos, oplever det som et mål at drifte en forretning. Derfor kan det også hjælpe dig som nyuddannet at arbejde med jobsøgning ud fra det, der er din akademiske spidskompetence – nemlig problemløsning. For problemer er forskellige – afhængigt af øjnene, der ser. Forstå problemet, før du løser det Som nyuddannet akademiker er én af dine mange gode akademiske kompetencer problemløsning. Du har formentlig brugt 3-5 år af din uddannelse på at lære selve det, der er essensen i opgaveløsning; Nemlig at forstå – og først derefter – at løse komplekse problemer. Lad os tage et konkret eksempel: Du leder efter et job… Du er ledig, til trods for, at der findes en masse stillinger og en masse virksomheder derude, som du er nysgerrig på. Måske er du endda særligt motiveret for én virksomhed, måske har du sågar fundet dit drømmejob. Trods dit grundige arbejde, oplever du gentagne gange at få afslag på stillinger, du søger. Måske bliver du demotiveret og usikker på, om dine ansøgningsmaterialer er gode nok, om du nu har noget at bidrage med – eller noget helt tredje. … og leder efter det på automatpilot I undervisningen af nyuddannede akademikere oplever vi ofte, at 8 ud af 10 søger 2 opslåede stillinger om ugen. Ikke mere, ikke mindre. Årsagen begrundes overvejende med oplevelser som pligtopfyldelse, og at dimittenderne er bange for, at det kan have økonomiske konsekvenser, hvis ikke der søges det antal jobs, a-kassen anviser. Samtidig kan det være en barriere for dig som nyuddannet at tage direkte og uopfordret virksomhedskontakt på grund af den manglende erfaring og træning i den virksomhedsrettede dialog. Der gives ikke karakterer for at lykkes med jobsøgning, og du bliver ikke målt ud fra en studieretning, som du er lykkes med under din uddannelse. Det kan være nervepirrende i sig selv. I din nye tilværelse som erhvervsprofil er der brug for at udvide rammen og bevæge dig ud over, hvad der tidligere har været vigtigt at overholde. Ville du lappe en cykel, der ikke var punkteret? Nej, tænker du (forhåbentligt). Men hvad nu, hvis du var i tvivl om, hvorvidt cyklen overhovedet er punkteret? Ville du forsøge at lappe den alligevel? (ja, cyklen er en metafor for en virksomhed) Du ville formentlig undersøge cyklen nærmere for at få en forståelse af, hvad det kræver af dig i den konkrete situation, og om der reelt set er et behov. Spørgsmålet er ganske banalt, men det kan give mening at spørge dig selv, om dit forslag til virksomheden reelt set passer på det faktiske behov. Altså om din ansøgning svarer på det, som virksomheden egentlig efterspørger. Det er ikke entydigt, om behovet er klart i et stillingsopslag – så kontakt da virksomheden og find ud af det. Mit bedste råd: Vær nysgerrig og få defineret udfordringerne Dine akademiske kompetencer medvirker til, at du forstår problemer, før du giver dig i kast med at løse dem. Det er bl.a. her, at dine analytiske og metodestærke kompetencer får deres liv. Noget af det, du som nyuddannet akademiker har, og som er særligt attraktivt ved dig, er evnen til at arbejde i kompleksitet, kreativitet og med store informationsmængder. Du er en eftertragtet medarbejder, når der skal tænkes i nye løsninger, fordi du allerede har løst flere projekter med afsæt i din dybe faglighed og nuancerede tanker om fremtiden. Målet med at tilbyde din arbejdskraft til virksomhederne er naturligvis, at de indser, at de har brug for dig – ikke de andre – men dig. Den kan få mange jobsøgere til at skrue op for salget og nedtone den primære opgave; At forstå den virksomhed, som der søges ind i. Mit bedste råd til dig, der er nyuddannet akademiker, er derfor at handle målrettet ud fra den viden, du har, og som dine konkurrenter måske ikke har. En viden, du har genereret ved at være nysgerrig, gå i dialog med virksomhederne og stille de anderledes, udfordrende spørgsmål, der for alvor giver svar på spørgsmålet: ”Hvad er jeres udfordring – og hvordan kan JEG løse den?” Fortsat god jobsøgning. Tjeklisten – De 5 gode råd til den nyuddannede akademiker Brænd igennem med din motivationSlå på din motivation, og lad den brænde igennem allerede i dit CV. 80% af virksomheder åbner CV’et først, hvoraf ca. halvdelen kun læser ansøgningen, hvis CV fanger (Rekrutteringsanalysen 2017). Kom derfor i spil allerede i dit CV, og fortæl direkte, hvordan du er motiveret, og hvilken værdi du brænder for at skabe i den konkrete virksomhed. Find ud af det, de andre ikke vedUanset om du søger uopfordret eller via opslåede stillinger, er der ét råd, der kan få dig tættere på mål end dine konkurrenter. Spørg ind til virksomheden, du søger hos, og vær både nysgerrig omkring virksomheden forudgående udvikling – og dens fremtid og dine kommende kollegaer. Hvem ved, måske får du en dybere viden, som de andre ikke har, og måske er det netop dét, der får dig igennem nåleøjet. Det er din opgave at undersøge virksomhedens eventuelle udfordringer og at se dens udviklingspotentialer – og at omsætte den viden i din ansøgning og CV. Søg uopfordretSøg uopfordret, især i de små og mellemstore virksomheder. Fordelene for dig er, at du ikke har konkurrenter, og at du selv udvælger, hvilke kompetencer du vil sætte i spil. Husk at 40% af de mindre private virksomheder anbefaler, at du søger ind uopfordret.Fakta: 40% af små private virksomheder mener, at nyuddannede akademikere bør søge mere uopfordret, totalt set er det 34%. SMV’er (små og mellemstore virksomheder) udgør ca. ⅔ af alle danske virksomheder.  Gør brug af tilskudsordningerTilbyd ansættelser i tilskudsordninger såsom virksomhedspraktik og løntilskud. Søger du virksomhedspraktik eller løntilskud i det private, er det et godt råd at fortælle virksomheden, hvad både dine og deres fordele er. Det er ikke alle små virksomheder, der kender til ordningerne. Gå aldrig tomhændet tilbageKontakter du en virksomhed, hvor der ikke er muligheder på nuværende tidspunkt, kan du med fordel spørge ind til, om de kender andre i deres netværk, der kan få glæde af dig. Du vil blive overrasket over, hvor mange virksomheder, der ser værdien i at hjælpe dig i din rejse hen imod drømmejobbet og hvor mange, der er nysgerrige på at høre mere om, hvad netop du kan bidrage med.Lær dig selv at se muligheder alle steder. Får du et afslag på en stilling, så kontakt virksomheden og spørg ind til, hvordan du kan stå stærkere næste gang. Den viden, du måske får indsigt i, kan være den læring, der får dig tættere på næste gang.
Læs
Del Link kopieret
KONSULENTHUSET BALLISAGER A/S , JobDanmark
2020-02-27
Del Link kopieret
Skrevet af Ballisager. "Konsulenthuset ballisager er en landsdækkende, mellemstor HR-virksomhed. Vi er specialister i outplacement, karriererådgivning og rekruttering, hvor vores fornemmeste opgave er at matche kandidater og virksomheder med hinanden. Vi karriererådgiver også private, internationale ægtefæller (Spouses) og “fastbrændte medarbejdere”" Læs mere om Konsulenthuset Ballisager her. Brancheskifte: Mellem offentlig og privat Går du med overvejelser om et brancheskifte fra den offentlige til den private sektor eller omvendt? Vi har samlet nogle af forskellene mellem de to sektorer, som du skal være opmærksom på, hvis du overvejer at tage en tur i branche-karrusellen. Så mange skifter job & branche hvert år Tal fra jobindsats.dk viser, at 836.122 jobs er blevet besat af nye medarbejdere på det danske arbejdsmarked i hele 2018 (= jobomsætningen). Derudover skifter mange danskere den karrieremæssige vejbane ved at tage turen fra den offentlige til den private sektor eller omvendt. I 2012 skiftede 33.895 fra offentlig til privat beskæftigelse, mens en del flere, 39.963, skiftede fra privat til offentlig beskæftigelse. Det viste en undersøgelse foretaget af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og Djøf i 2012. Undersøgelsen viste også, at mændene oftere end kvinderne tog springet fra offentlig til privat (5,9% vs. 3,7%). Brancheskifte er med andre ord et ganske normalt fænomen på det danske arbejdsmarked. Og det er frem for alt et fænomen, der ikke behøver at være en årelang proces. 3F udarbejdede i 2014 en analyse med udgangspunkt i ledige, der kommer i job inden for et halvt år. Her fandt de ud af, at: 1/3 af de ledige finder et nyt job i en anden branche end den, hvor de havde deres seneste ansættelse. 1/5 af de tidligere ansatte i den offentlige sektor finder et nyt job i en anden branche. Hvorfor er der egentlig tale om brancheskifte? Du tænker måske: Skifter man virkelig branche, når man bytter en offentlig arbejdsgiver ud med en privat? Og svaret er ja – sålænge du holder dig inden for dit faglige felt. Man skelner nemlig mellem brancheskifte og karriereskifte. Brancheskifte Ved brancheskifte skifter man branche, men bevarer de samme funktioner som i det tidligere job. Ved et brancheskifte er det derfor muligt at overføre sine kompetencer til det nye job. Brancheskiftet er det mindst omstændige af de to, fordi det handler om at udnytte sine eksisterende kompetencer i en ny kontekst. Eksempel på brancheskifte: Du skifter fra at være kommunikationsmedarbejder på et universitet til at være kommunikationsmedarbejder for en privat bank. Karriereskifte Ved karriereskiftet skifter man jobfunktion, men bliver inden for den samme branche. Ved et karriereskifte vil man skulle tilegne sig nye kompetencer – enten i mindre eller højere grad. Eksempel på karriereskifte: Du skifter din funktion som økonomimedarbejder ud med en HR-stilling i eksempelvis samme virksomhed. JobSteps: Personlig karriererådgivning med digital læringsplatform til dig, der godt kunne bruge en hjælpende hånd til at lande dit næste job – uanset om det er i din egen eller en ny branche, om du sidder i et job eller går ledig. Offentlige og private kompetencer: Same same, but different I langt de fleste stillinger er det de samme kompetencer, der efterspørges i hhv. den offentlige og private sektor – de kaldes bare noget forskelligt. Forskellene ligger, ligesom så meget andet i moderne jobsøgning, i din egen udlægning og italesættelse af dine kompetencer over for din kommende arbejdsgiver. Her er nogle klassiske eksempler, som Djøf fremhæver i denne artikel: Analytisk vs. løsningsorienteret Mange fra det offentlige vil sige, at de er analytisk stærke, fordi de er vant til at lave analyser og udarbejde rapporter. Men det giver kun værdi i det private, hvis analyserne gør dig i stand til at se muligheder for nye løsninger. Der er ingen analyser for analysernes egen skyld. Politisk vs. strategisk I det offentlige er det en værdi, at du kan agere i et politisk system. Det er også en værdi i det private, men her vil kompetencen nærmere være, at du er god til at bruge dit netværk og tænke strategisk. Notater/indstillinger vs. beslutningsgrundlag Meget af forarbejdet i et politisk system består i at udarbejde indstillinger, der danne grundlaget for en politisk beslutning. I det private vil det være en styrke, når du skal lave beslutningsoplæg til ledelsen, der f.eks. viser, hvordan virksomheden kan distancere sig fra konkurrenterne. Djøf har derudover lavet en oversigt over sammenligninger af kompetencer mellem det offentlige og det private, som du med fordel kan bruge, hvis du går og overvejer et sektorskifte: Oversættelserne skal naturligvis ikke bruges i blinde. Når ansøgning og CV målrettes den enkelte virksomhed, handler det i høj grad om at tale med samme tunge som virksomheden og at holde sig inden for deres begrebsverden. Den private sektor: Et slaraffenland af små og mellemstore virksomheder I 2012 var der knap 301.481 aktive virksomheder i den private sektor i Danmark. Heraf udgør små og mellemstore virksomheder (SMV’ere) 99,36% og beskæftiger 37,72% af de knap 2,1 mio. fuldtidsbeskæftigede i Danmark. Desuden udgør SMV’eres omsætning 53,54% af den samlede omsætning i dansk erhvervsliv. Det viser en analyse i årsrapporten for 2014 fra Center for Småvirksomhedsforskning ved Syddansk Universitet i Kolding, som du kan hente her (s. 99-100). Små og mellemstore virksomheder er her defineret som virksomheder med 0-99 ansatte ligesom i Danmarks Statistik. Der er altså rigtig gode muligheder for at skifte til en af de mange SMV’ere i Danmark. Hvis du vælger at gå denne vej, vil din opgaveliste måske også blive bredere, end det er tilfældet i dit nuværende job. Du vil med andre ord kunne skabe dig en bredere profil og få mulighed for selv at præge en stor del af arbejdsopgaverne. En undersøgelse foretaget af Djøf og Håndværksrådet viser desuden, at små og mellemstore virksomheder ønsker at blive styrket på en hel del områder: Projektledelse  Kvalitetssikring af kontakter og aftaler  Styrkelse af salg til nye og eksisterende kunder  Udvikling af nye forretningsideer og strategier  Markedsføring  Kommunikation  Regnskab og økonomistyring  Forbedring af processer og forretningsgange Logistik og lagerstyring Men hvor søger SMV’ere i den private sektor så efter nye medarbejdere? Det har vi fundet svar på i vores Rekrutteringsanalyse 2019 – dog med en lidt anden inddeling af virksomhedernes størrelse: Rekrutteringskanaler: Her finder det offentlige og private nye medarbejdere Der er også nogle markante forskelle mellem det private og det offentlige i forhold til, hvilke rekrutteringskanaler de anvender (Kilde: Rekrutteringsanalyse 2019). Private virksomheder har nemlig en tilbøjelighed til at bruge deres netværk væsentligt mere i rekrutteringsprocessen end det offentlige  (66,5% vs. 40%). Derudover bruger 27,5% af de private virksomheder uopfordrede ansøgninger, mens det kun er 19% af de offentlige virksomheder, der benytter sig heraf. Ved brugen af LinkedIn som rekrutteringskanal er der også markante forskelle: 65% af de store og 47% af de små private bruger denne kanal, mens det kun er 37% i det offentlige. Den mest populære rekrutteringskanal i det offentlige er utvetydigt opslåede stillinger, der bruges af 86% af virksomhederne. Blandt de private virksomheder er der dog stor forskel på hhv. små og store: 82% af de store virksomheder med 50+ ansatte bruger opslåede stillinger, mens det kun er 59% af de små private. Bonusviden: Forskelle i løn og kontrakt mellem det offentlige og det private På lønfronten er der også forskel på at arbejde i det offentlige og det private. Ifølge en analyse fra Djøf og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd kan du se frem til et lønhop på op til 5.000 kroner om måneden, hvis du skifter job fra det offentlige til det private. Det svarer til en gns. timelønsstigning på 12%. Går man til gengæld den anden vej, falder lønnen i gns. med 3,2%. Bortset fra lønnen er der også en hel del forskelle på din kontrakt, når du er ansat i hhv. det offentlige og det private. Der er bl.a. forskel på: Lønforhandlingen Frokostpausen Pension Arbejdstid udover de 37 timer Feriefridage/ særlige fridage Ferietillæg Barselsregler
Læs
Del Link kopieret
Din Virksomhed , JobDanmark
2020-10-26
Del Link kopieret
"Når det handler om at skrive det gode CV og den gode ansøgning, er holdningerne mange. I ballisager har vi også meninger i pluralis om, hvordan de to dokumenter skal udformes for at stille jobsøgere bedst i deres jobsøgning. Én ting har alle vores råd om CV og ansøgning dog til fælles: Vi læner os altid op af den dokumenterede viden, vi har erhvervet os gennem de seneste års Rekrutteringsanalyser. Vi har samlet fem af de bedste råd fra analyserne her."   Sådan skriver Ballisager i deres artikel "CV og ansøgning: Her er fem facts." Har du, som jobsøgende, brug for råd ift. optimering af din ansøgning og dit CV, kan du læse hele artiklen her (bemærk - artiklen åbner i en ny fane).  
Læs
Del Link kopieret
KONSULENTHUSET BALLISAGER A/S , JobDanmark
2020-02-27
Del Link kopieret
Skrevet af Ballisager. "Konsulenthuset ballisager er en landsdækkende, mellemstor HR-virksomhed. Vi er specialister i outplacement, karriererådgivning og rekruttering, hvor vores fornemmeste opgave er at matche kandidater og virksomheder med hinanden. Vi karriererådgiver også private, internationale ægtefæller (Spouses) og “fastbrændte medarbejdere”" Læs mere om Konsulenthuset Ballisager her. Dette kigger arbejdsgiverne først efter i dit CV Erhvervserfaring, uddannelse, ansættelsesvarighed, særlige kompetencer, bopæl, alder, køn, ledighedsperioder – hvad kigger arbejdsgiverne efter, når de studerer bunken af CV’er? Det giver Rekrutteringsanalysen 2019 svar på. Vi deler ikke kun den vigtige viden om virksomhedernes CV-screeningskriterier her, vi giver dig også vores 11 råd om, hvordan du udnytter den effektivt til at lave et skarpt CV.   Erhvervserfaring er din mest interessante jobsøgervaluta (88%) Erhvervserfaring, dvs. hvor du har høstet erfaring, hvad du har løst af opgaver, og hvilke resultater du har skabt, er det, som suverænt flest arbejdsgivere kigger efter, når de screener CV’er (88%). Hele 92% af arbejdsgiverne i de store private virksomheder kigger først efter en kandidats erhvervserfaring. Mængden og typen af din erfaring indgyder bestemte forventninger om, hvorvidt du kan klare opgaverne og ansvaret i et konkret job, og hvilke resultater du kan levere. Arbejdsgiverne søger efter den kandidat, som de vil være trygge ved at overlade opgaverne til. Hvis du har erfaring(en), er det bare nemmere og hurtigere for en arbejdsgiver at få dig til at blive selvkørende og levere resultater. CV-tip 1: Sørg for, at du – under dine ansættelser – fremhæver erfaring, der er relevant for det job, du søger. Hvis du lister for mange arbejdsopgaver op, fordi du gerne vil have det hele med, så risikerer du, at arbejdsgiveren ikke kan huske det vigtigste: Den specifikke erfaring, som er interessant for virksomheden. CV-tip 2: Der bør også være sammenhæng mellem din erfaring, din beskrivelse af dine 3-5 nøglekompetencer under hvert ansættelsesforhold samt din profiltekst i starten af CV’et. Læs evt. mere om den gode profiltekst i CV’et her. Halvdelen har uddannelse (49%) blandt top 3 screeningskriterier Halvdelen af arbejdsgiverne angiver uddannelse (49%) som et af de tre forhold i CV’et, som de kigger efter først. De offentlige virksomheder er betydeligt mere optagede af din uddannelse (65%) end de små og store private virksomheder (40% og 44%). Vi vil anbefale dig, at du giver de informationer om din uddannelse, der er nødvendige og relevante set med virksomhedens briller. CV-tip 3: Det skal fremgå tydeligt af dit CV, hvilken uddannelse du har. De kan være en idé at supplere med: Dine fokusområder på din (vigtigste) uddannelse: x, z og y Evt. en forklaring – i én linje(!) – der siger, hvad uddannelsen sætter dig i stand til. En uddannelsestitel, der er til at forstå. Det kan godt være, at din uddannelsestitel lyder mere fancy på engelsk, men er lettere at afkode på dansk. Sørg for, at arbejdsgiveren ikke skal gætte sig til, hvad titlen på din uddannelse indebærer. CV-tip 4 og 5: Er du nyuddannet, med knap så meget erfaring, kan du med fordel skrive, hvad dit faglige fokus var på din bachelor- eller kandidatuddannelse. Du kan også tilføje en (forståelig) titel på dit bachelorprojekt eller dit speciale. Ikke den lange (præcise) avancerede, kryptiske akademiske titel. Skriv så man hurtigt afkoder emnet. Vi kan også anbefale dig at præsentere en snert af resultatfokus – ikke nødvendigvis ved at fremhæve dine gode karakterer, men meget gerne 2-3 relevante kompetencer, som du har opnået. Du kan blive lidt klogere på, hvilke generelle kompetencer akademikere har tilegnet sig via deres universitetsuddannelse i dette blogindlæg. Få svar på, hvordan du laver et godt CV her – og hent et gratis kapitel om det gode CV Dine ansættelsers varighed (49%) fortæller, om du er en ”risky” kandidat Rekrutteringsanalysen viser desuden, at halvdelen af arbejdsgiverne også kigger efter ansættelsesvarighed (49%). Særligt de store private virksomheder er fokuseret på dine ansættelsers varighed (57%). Hvis du har flere kortere ansættelsesforhold, vil mange arbejdsgivere måske spekulere over, om du performer dårligt, siden du ikke har været så længe i en eller flere virksomheder, eller om du er svær at fastholde i jobbet, fordi du hurtigt keder dig og hopper videre. Det er samtidig dyrt at fejlrekruttere en medarbejder, ligesom det tager tid at få en ny medarbejder ombord, så arbejdsgiverne har ikke lyst til at vælge en kandidat, hvor de allerede fra starten af er i tvivl om, hvorvidt vedkommende stadig er i virksomheden om et år. Det vigtigste er, at du efterlader mindst mulig tvivl omkring årsagerne til de kortere ansættelsesforhold. To konkrete tips til at håndtere det: CV-tip 6:  En elegant måde at få dine ansættelsers varighed til at syne længere kan være ved at udelade måneder og nøjes med at angive årstal, fx ”2014-2016”.  CV-tip 7:  Det kan også være nødvendigt at angive årsagen til en ansættelsesophør, hvis du fx er blevet opsagt pga. nedskæringer. Det afmonterer en evt. advarselslampe hos arbejdsgiverne, der studerer dit CV. Du skal ikke være helt lige så bekymret for dine ledighedsperioder i dit CV, for kun 16% af arbejdsgiverne har dette forhold i deres top 3 screeningskriterier, men det er en god idé at angive, hvilke væsentlige aktiviteter du har foretaget dig, som ikke nødvendigvis er en lønmodtagersituation. Du kan finde inspiration i vores artikel om CV-dilemmaer her. Dine særlige kompetencer er i høj kurs (48%) Det er også værd at bemærke, at knap halvdelen af arbejdsgiverne kigger efter særlige kompetencer som bestemte IT- og sprog-kompetencer eller kompetencer, der ofte vil fremgå af opslaget. CV-tip 8: Overvej, om dine særlige kompetencer skal flettes ind i beskrivelsen af dine 3-5 nøglekompetencer, som er på første side i dit CV. CV-tip 9: Dine særlige kompetencer behøver ikke at begrænse sig til dine sprog- og it-kundskaber, det kan også være beherskelse af x værktøjer eller maskiner, pædagogiske redskaber, projektledelse osv. CV-tip 10: Er dine IT-kompetencer fx særligt vigtige i jobbet, så skal du ikke gemme dem på sidste side i dit CV – frem med dem. Arbejdsgiverne foretrækker i øvrigt, at dit CV ikke er længere end 3 sider (Rekrutteringsanalysen 2016). CV-tip 11: Dine kompetencer skal tale ind i virksomhedens behov og den konkrete stilling. Tag bestik af, at arbejdsgiverne både kigger efter din erfaring, uddannelse og særlige kompetencer. Det er den samlede pakke, der tæller. Magien opstår som regel, når arbejdsgiveren oplever, at din erfaring, uddannelse og særlige kompetencer tilsammen rammer ind i virksomhedens behov. Værsgo! 6 gratis CV-skabeloner og eksempler 1 ud af 7 arbejdsgivere frasorterer automatisk Mange rekrutteringssystemer beder om, at du fx angiver antal års erfaring, ansættelsessteder, uddannelse, dit køn og din alder, når du uploader dit ansøgningsmateriale. Måske du har tænkt på, om arbejdsgiverne mon frasorterer dig på baggrund af et af dine svar? Vi har spurgt virksomhederne, om de automatisk sorterer i ansøgerfeltet på baggrund af nogle bestemte kriterier. Kun 14% af arbejdsgiverne benytter et HR- eller rekrutteringssystem til at automatisk at screene kandidatfeltet. Hyppigst sker det i det offentlige (17%) og i de store private virksomheder (16%) og i mindre grad i de små private virksomheder (9%). Så se blot at få søgt de jobs, du finder attraktive.  
Læs
Del Link kopieret
JobDanmark
2020-02-27
Del Link kopieret
Skrevet af JobDanmark. JobDanmark gør det nemt for jobsøgende. Vores mission er at vise dig de ledige stillinger, som passer bedst på dine ønsker. På JobDanmark er der intet behov for at grave gennem adskellige kategorier og sider med irrelevante job. Med en bruger på JobDanmark tilpasses dit jobfeed, så de ledige job der passer bedst på din profil vises først! Klik her for at oprette en brugerprofil i dag og lad dit næste job komme til dig! Forbered dig på på din jobsamtale Du er blevet kaldt til jobsamtale. Nu har du muligheden for at sælge dig selv og score jobbet. Men hvordan forbereder du dig til samtalen? Her får du JobDanmarks bud på, hvordan du forbereder dig bedst muligt. Benyt de sociale medier! Undersøg virksomheden ved at kigge på de sociale medier (Facebook, Instagram, LinkedIn). Hvad sker der i virksomheden for tiden? Hvordan virker kulturen? Hvad skriver andre om virksomheden? I nogle tilfælde kan det være en fordel at undersøge dem, der skal sidde med til samtalen. Kigger du nærmere på ansættelsesudvalgets medlemmer på LinkedIn modtager de (typisk) en notifikation om, at du har kigget på dem. Det sender et signal om, at du forbereder dig grundigt til samtalen. Forbered dig mentalt Sørg for, at du får en god nats søvn inden samtalen. Overvej hvad du ønsker at fremhæve til samtalen og hvordan du ønsker at takle forskellige spørgsmål. Nogle skriver sådanne overvejelser ned. Andre nøjes med at tænke over dem i badet eller lignende. Hvad vil du fortælle om dig selv? Hvad er dine svagheder? Hvad er dine styrker? Få styr på det praktiske For mange er jobsamtaler årsag til nervøsitet og stress. Jo bedre du forbereder dig, des mindre nervøsitet og stress vil du opleve. Sørg derfor for... ... at du ankommer i god tid. Det skader ikke at ankomme 5 til 10 minutter før samtalen; det viser virksomheden, at du er forsigtig og punktlig. ... at du har god tid efter samtalen. Det sker, at samtaler starter senere end forventet, ligesom det sker, at samtaler trækker ud. Dem, som deltager til samtalen vil uden tvivl kunne mærke, hvis du har travlt med at komme ud af døren - og det trækker ned! ... at planlægge hvordan du kommer frem til virksomheden. Vi anbefaler, at du planlægger en rute i god tid. Er du i bil? Så undersøg, om du kan parkere ved (eller i nærheden af) virksomheden. Skal du med offentlig transport? Så sørg for, at du har styr på ruten før du skal af sted. Skal du cykle eller gå, så sørg for at tjekke vejrudsigten! Hvad tager man med (og på) til en jobsamtale? Det lyder måske overfladisk, men det førstehåndsindtryk, du afgiver, er ofte afhængig af dit udseende. Så husk lige at løbe en kam gennem håret inden samtalen. Det er selvfølgelig også klart, at din påklædning skal reflektere stillingen. Som udgangspunkt anbefaler vi, at du klæder dig professionelt på. Det er dog mindst ligeså vigtigt, at du føler dig godt tilpas i din påklædning. Når du undersøger virksomheden kan det være en idé at kigge efter billeder på Facebook, Instagram og LinkedIn. Hvordan er medarbejderne klædt på? Lad dig evt. inspirere af virksomhedens kultur og klæd dig hellere for pænt på end det modsatte. Vi anbefaler desuden, at du medbringer 4 eksemplarer af dit CV og 4 eksemplarer af din skriftlige ansøgning. Det er ligeledes vigtigt at printe en udgave af virksomhedens stillingsopslag. Stillingsopslaget er til dig selv. Det samme gælder 1 eksemplar af dit CV og 1 eksemplar af din ansøgning. Har du udtalelser eller lignende, er det en god idé også at printe et par eksemplarer inden samtalen. Vi foreslår, at du bruger en overstregningstusch til at fremhæve vigtige budskaber i de eksemplarer af ansøgning og CV, som du selv skal bruge. Dette viser virksomheden, at du har været grundig i din forberedelse. Perspektiver! Kan du bygge bro mellem virksomhedens behov og dine tidligere erfaringer? Så gør det! Brug eksempler til at understrege dine kompetencer. Uddyb dine kompetencer ved at fortælle hvordan du har brugt dem og hvordan du tænker at de kan være til gavn for din kommende arbejdsplads. Skab stemning! Det er klart, at samtalen bruges til at vurdere, om du passer på jobbets faglige profil. Mange virksomheder bruger dog også samtaler som et værktøj til at vurdere kemi og personlighed. Virksomheden skal vurdere, om du passer ind - fagligt og socialt. Også her kan du bruge de sociale medier til at skabe et indtryk af virksomhedens sociale profil. På baggrund af din research kan du overveje hvordan du passer ind i virksomheden. Forbered egne spørgsmål! Det kan være en fordel at tænke over et par spørgsmål til virksomheden. Herunder finder du et par eksempler på spørgsmål... Hvad har I af forventninger til den ansatte kandidat? Hvordan forestiller I jer, at stillingen udvikler sig over de næste par år? Hvordan forestiller I jer, at virksomheden udvikler sig over de næste par år? Hvordan vil I beskrive virksomhedens kultur? Hvordan vil resten af ansættelsesprocessen forløbe?  Nervøs til jobsamtaler? Italesæt det! Bliver du nemt nervøs eller ængstelig når du skal til jobsamtale? Du er ikke alene. Mange oplever nervøsitet i forbindelse med jobsamtaler. Mange oplever dog, at samtaler bliver nemmere når de italesætter deres nervøsitet. På den måde er du selv i kontrol. Der er ingen skam i at indrømme, at en jobsamtale er årsag til nervøsitet. Dem, du er til samtale hos kender sikkert til følelsen.  
Læs
Del Link kopieret
KONSULENTHUSET BALLISAGER A/S , JobDanmark
2020-02-27
Del Link kopieret
Skrevet af Ballisager. "Konsulenthuset ballisager er en landsdækkende, mellemstor HR-virksomhed. Vi er specialister i outplacement, karriererådgivning og rekruttering, hvor vores fornemmeste opgave er at matche kandidater og virksomheder med hinanden. Vi karriererådgiver også private, internationale ægtefæller (Spouses) og “fastbrændte medarbejdere”" Læs mere om Konsulenthuset Ballisager her. Gode jobsøgningsvaner i 2020   Som jobsøger bør du forholde dig til din egen jobsøgning, som var det et arbejde. Gode jobsøgningsvaner i form af en god daglig rytme, rutiner, struktur og en handlingsplan mod et eller flere mål er essentielt i hele din jobsøgningsproces. Det er dog ikke altid lige let at inkorporere de gode jobsøgningsvaner i hverdagen. Det kan hurtigt blive en udfordring at administrere sin egen tid som jobsøger. Der er ikke de samme faste rammer, som når man har et job. Mange oplever, at grænsen mellem jobsøgning og fritid smelter sammen. Det gør det svært at lægge jobsøgningen til side og holde fri med god samvittighed. Omvendt ser vi også mange, der oplever at miste motivationen gradvist. Det kan påvirke engagementet negativt. Men hvordan sørger man som jobsøger for, at man får gode jobsøgningsvaner, der kan holde både motivationen og engagementet højt i hele den periode, man er jobsøgende? Hos Konsulenthuset ballisager har vi mange års erfaring med at rådgive jobsøgere. Vi rådgiver om, hvordan de øger chancerne for at komme hurtigt i arbejde igen. Vores fokus er den målrettede ansøgning, et professionelt CV, proaktive initiativer, fokus på at aktivere jobsøgerens netværk og en stærk digital tilstedeværelse osv. Men et andet – og lige så vigtigt aspekt – ved jobsøgning er de gode vaner, der holder produktiviteten, gejsten og motivationen oppe gennem hele forløbet. I denne artikel vil vi præsentere dig for vores råd til gode jobsøgningsvaner, der vil give dig de bedste forudsætninger for at finde et job. Indsatsmål Først og fremmest er det vigtigt at vide, at der indenfor jobsøgning er to slags mål. Selve jobmålet og indsatsmålene, som er de mål, du sætter for din egen indsats undervejs i jobsøgningen. Et indsatsmål kan for eksempel være at ringe til 10 virksomheder i løbet af en uge. Du skal helst have mange indsatsmål, da de er med til at give dig følelsen af succes. Det er særligt vigtigt, når det kommer til jobsøgning, da det for mange kan være en tid, der giver anledning til frustration og tvivl. Jobmål Dit langsigtede mål med jobsøgningsprocessen kan beskrives som dit jobmål. Her er der stor forskel på hvor konkret et jobmål, man har brug for at sætte for sig selv. Du kan vælge at sætte et meget snævert mål som for eksempel: Jeg vil i løbet af 2020 blive ansat som controller under økonomichefen hos Novo Nordisk. Her er forcen, at der bliver sat enormt meget retning på det, du foretager dig. Det kan dog også være så snævert, at du risikerer at skuffe dig selv ved ikke at nå målet. Omvendt kan du også vælge at sætte et åbent mål for dig, som for eksempel: Jeg vil gerne finde et job indenfor 12 måneder. Her er forcen, at du har gode chancer for at lykkes. Problemet er, at det ikke sætter retning på det, du skal foretage dig. Du risikerer derfor at få svært ved at nå dit mål. Vi anbefaler derfor, at du i stedet vælger et såkaldt semi-snævert mål. Her fokuserer du på en fast tidshorisont, et geografisk områder og en bestemt type job. Du fokuserer dog på titel eller virksomhed. Gode vaner for din arbejdstid Når du har et job, er du vant til, at der er faste rammer. Der er typisk faste rammer for din arbejdstid og de opgaver, du skal løse. Men der vil oftest også være faste rammer for hvor og hvordan, du løser dem. Når du mister dit job, så forsvinder de faste rammer også. Mange jobsøgere fortæller os, at de oplever, at grænsen mellem arbejde og fritid udviskes. Derfor kan det være svært at holde fri med god samvittighed. Tag et aktivt valg om din arbejdstid. Se dig selv som én, der arbejder med jobsøgning, og planlæg din tid herefter. Vi foreslår, at dit udgangspunkt er en 37-timers arbejdsuge, hvor du arbejder med din jobsøgning i 30 timer. Brug de sidste syv timer på dét, der giver dig ny energi. Hvis du slapper af og dermed får ny energi af at være til stede med dine børn, så brug tiden på at hygge med dem. Og hvis du er meget social, så brug i stedet tiden på at være omkring dine venner og familie. De syv timer, du selv kan administrere i løbet af din arbejdsuge, skal ses som små frirum. Sådan husker du at lade op med ny energi løbende. Det vil holde din gejst oppe og motivere dig i løbet af din arbejdsuge. Jo bedre du har det, jo bedre arbejder du med din jobsøgning. Sådan sælger du også bedre dig selv til arbejdsgiverne i sidste ende. Det vil således øge dine chancer for at få et job. Nedenfor kan du se et eksempel på, hvordan en produktiv uge kan se ud som jobsøger: Alle er ikke ens – gør det, der fungerer for dig Vi har alle vores præferencer og måder, vi foretrækker at gøre tingene på. Derfor er det altid en god idé at overveje, hvordan du lægger den mest realistiske plan for lige netop dig, så du bedst kommer i mål med dine planer. Den systematiske Hvis du er en systematisk type, så kan tjeklister og nedskrevne handlingsplaner give dig et godt overblik over de ting, du skal nå. Du kan sætte flueben løbende og se, hvordan du kommer igennem ugens gøremål. Den resultatorienterede Hvis du er resultatorienteret eller konkurrencemenneske, skal du være opmærksom på at lægge en plan, der er realistisk, så den ikke bliver for ambitiøs. Et trick kan være at skrue 80 procent ned i forhold til, hvad du umiddelbart ville gøre. Den sociale Hvis du er meget socialt anlagt, skal du passe på med at få rollen som hjælper for alle, ”nu hvor du har tid”. Sørg i stedet for at indgå aftaler med dig selv, og overhold dem, så du ikke kommer til at bruge din tid forkert. Den rastløse Hvis du generelt kan beskrives som typen, der går død i rutiner og hurtigt føler dig rastløs, skal du sørge for at variere dine arbejdsuger som jobsøgende og fokusere på de ting i processen, der inspirerer dig og fører dig tættere på et job. Handlingsplan for én uge ad gangen Hvis du ikke planlægger din jobsøgning, risikerer du, at du ikke får det fulde potentiale ud af din tid. I værste fald misser du jobmuligheder. Vi har gennem mange års rådgivning erfaret, at arbejdet med målsætning og konkrete handlinger giver motivation, målrettethed, progression og frem for alt effekt – der sker noget. Faktisk oplever vi oftest, at en god handlingsplan fører en kontakt, en mulighed eller en åbning med sig i forbindelse med jobsøgning. Du vil selv være ansvarlig for kvaliteten og kvantiteten af dine handlinger. Tag et aktiv valg om, hvor mange ansøgninger du vil have afsted i løbet af ugen, hvor mange du vil ringe til, hvor mange netværksaftaler du vil deltage i osv. Sørg for at alle dage i ugen er planlagt. På den måde kan du også holde fri med god samvittighed hver eftermiddag, når du har nået de ting, du satte dig for. Det er dog vigtigt, at du husker på, at der kan opstå ting i løbet af ugen, du ikke havde forudset, som gør at din plan skrider – og det er helt okay. Når planen skrider, fordi der enten dukkede andre gode muligheder op, eller virkeligheden blot blev en anden, end da du planlagde ugen, så husk på, at sådan er det også i arbejdslivet. Løsningen i disse tilfælde er at arbejde videre, lægge en ny plan og sætte et nyt fokus, der kan føre dig videre i jobsøgningsprocessen. Digital hjælp til at nå dine mål Størstedelen af os bruger vores telefon dagligt. Selvom den i mange tilfælde kan være en tidsrøver, så kan den faktisk også hjælpe dig med at nå dine mål. Hvis du mangler et værktøj, der kan hjælpe dig med at holde overblik over dine mange mål i løbet af ugen, så vil vi anbefale dig at hente appen Stride. Her får du nemlig mulighed for at vælge en række mål eller vaner, som appen skal minde dig om at nå i løbet af dagen eller ugen. Den hjælper dig med at skabe overblik og struktur i din hverdag. Hvis du er nysgerrig efter viden om, hvordan forskellige apps kan hjælpe dig med din jobsøgning, så klik nedenfor.   Få en sparringspartner For de fleste vil jobsøgning være en emotionel op- og nedtur. Du vil opleve frustration og tvivl i forlængelse af afslag, gode præsentationer, som ikke fører til job, dårlig kemi, manglende respons osv. I den proces vil det være til stor gavn at finde en sparringspartner. På den måde kan du dele dine oplevelser og tanker. Din sparringspartner kan være en god ven, en tidligere kollega, en kæreste, kone eller mand – en, du har et tillidsfuldt forhold til. Fordelen ved at vælge nogen, der er meget tæt på dig såsom en kæreste, kone eller mand, er, at I kender hinanden rigtig godt. Sparringen foregår derfor ærligt og løbende. På den anden side kan det også være rart at have et frirum, når man er sammen med sin partner derhjemme, hvor du ikke behøver at forholde dig til jobsøgning. Din sparringspartner kan have positiv indflydelse på din jobsøgning på flere forskellige måder. Vedkommende vil give dig en fællesskabsfølelse, så du ikke føler, at du står helt alene med jobsøgningsprojektet. Vedkommende kan bakke dig op og støtte dig, så du undgår at synke i dig selv og gå i stå. Derudover vil du føle dig forpligtet til at nå konkrete opgaver, og så vil du få værdifuld feedback. JobSteps: Karriererådgivning for private Når du står midt i en karriereforandring, har du gavn af professionel karriererådgivning, der kan hjælpe dig med forskellige aspekter af din jobsøgning – alt lige fra CV, ansøgning og kompetenceafklaring til at arbejde med din motivation, uopfordrede ansøgninger og din kontakt til virksomhederne. Det kan vi alt sammen hjælpe med. JobSteps er vores karriererådgivning for private og er skræddersyet til dig, der godt kunne bruge en hjælpende rådgivningshånd til at lande dit næste job.
Læs
Del Link kopieret
JobDanmark
2020-08-20
Del Link kopieret
Skrevet af JobDanmark. JobDanmark gør det nemt for jobsøgende. Vores mission er at vise dig de ledige stillinger, som passer bedst på dine ønsker. På JobDanmark er der intet behov for at grave gennem adskellige kategorier og sider med irrelevante job. Med en bruger på JobDanmark tilpasses dit jobfeed, så de ledige job der passer bedst på din profil vises først! Klik her for at oprette en brugerprofil i dag og lad dit næste job komme til dig! Hvor finder jeg et job? Det spørgsmål er der løbende ca 25% af arbejdsstyrken, der stiller sig selv. Nogle er i job, men har besluttet sig for at rykke videre, mens andre mangler et job og er i fuld gang med Jobnet og det lokale jobcenter. Forud for planlægningen af JobDanmarks nye jobplatform lavede vi en stor meningsmåling blandt jobsøgende, som gav nogle klare svar. 9 ud af 10 føler ikke, at de har et godt nok overblik over jobmarkedet - altså er der en tvivl om det rette job kommer på radaren, fordi man ikke lige er opmærksom på det. Derfor bruges der også i gennemsnit over en time om dagen på at udsøge job, hvilket langt de fleste mener er for meget tid at bruge, når man derudover skal bruge tid på at skrive en ansøgning og CV til de forskellige stillinger, der skal søges.  Ville man acceptere den samme situation, hvis man taler om hotel- eller flybooking? Eller hvad med et online køb et et par nye sko? Nej vel?  Vi vil gerne være ærlige og sige, at vores nye jobplatform ikke bruger spritny teknologi, for vi har bygget den på toppen af en e-commerce platform og har anvendt teknologi fra flere forskellige brancher til match og kunstig intelligens. Men måden, vi har sat det sammen på er ret unik, og under alle omstændigheder helt ny i forhold til den jobsøgendes fremsøgning af job. Vi lader jobannoncen finde den jobsøgende - og ikke omvendt. Som jobsøger får man det bedste resultat ved en aktiv adfærd (gemme job osv.) og en angivelse af jobpræferencer. Så vil vi til gengæld kvittere med et relevant jobfeed, hvor man ganske givet bliver overrasket over relevante stillinger, der dukker op, som man måske ikke lige havde set sig selv i. Det kan vi gøre, fordi vi har droppet at placere stillingerne i kedelige kategorikasser, og således bliver man blive matchet på en lang række andre faktorer. Så til dig som er jobsøgende: fat mod, vi har lavet et alletiders og gratis værktøj til dig, som du kan bruge til at finde dit næste drømmejob! God jagt!
Læs
Del Link kopieret
KONSULENTHUSET BALLISAGER A/S , JobDanmark
2020-02-27
Del Link kopieret
Skrevet af Ballisager. "Konsulenthuset ballisager er en landsdækkende, mellemstor HR-virksomhed. Vi er specialister i outplacement, karriererådgivning og rekruttering, hvor vores fornemmeste opgave er at matche kandidater og virksomheder med hinanden. Vi karriererådgiver også private, internationale ægtefæller (Spouses) og “fastbrændte medarbejdere”" Læs mere om Konsulenthuset Ballisager her. Q&A: Jeg er nyuddannet – hvordan griber jeg min jobsøgning an Uddannelsen er i hus, og du skal skifte studielivet ud med erhvervslivet. Måske du har søgt de første jobs? Eller du er ved at tage tilløb til din jobsøgning? Hvis du også sidder med en del ubesvarede jobsøgningsspørgsmål som nyuddannet, så har du fat i den helt rigtige artikel. Vi hjælper hver dag nyuddannede i job, og vi deler her de spørgsmål, vi får fra nyuddannede, og giver vores bedste svar – gode gængse råd – så du for alvor kan tage hul på karrieren. Mange af de spørgsmål, som nyuddannede ofte har, kan puttes ind under de fem overskrifter nedenfor. Sidder du med et specifikt spørgsmål, der meget vel kunne dukke op under en af disse overskrifter, så kan du klikke på overskriften og hoppe hurtigere ned på siden, hvor vi forhåbentlig svarer på dit spørgsmål: Begrænset erfaring og gode salgsargumenter Kompetencer CV og ansøgning Om at skille sig ud Netværk Vi starter med spørgsmål om erfaring og de gode ”salgsargumenter” – det er genstand for hovedbrud blandt mange nyuddannede. Begrænset erfaring og gode salgsargumenter 1. Vil virksomhederne ikke helst have en person med erfaring – hvad gør jeg? Jo, arbejdsgiverne vil ofte gerne have en med erfaring. Men det betyder ikke, at du ikke er en attraktiv kandidat til jobbet. Det afhænger, lidt banalt sagt, af jobbet, teamet, virksomheden, kulturen og det kandidatfelt, du er oppe imod. Prøv evt. at tænke denne rekrutteringsproces igennem – set fra arbejdsgiverstolen: I finalefeltet har du 2 kandidater: En nyuddannet kandidat, der (1) er klar til bringe sine kompetencer i spil,  (2) er nysgerrig, (3) har potentiale til at blive en dygtig medarbejder, (4) har en stor lyst til at lykkes i jobbet, og (5) har ny viden på et relevant område. Og en kandidat med nogle års erfaring. Denne lidt mere erfarne kandidat har løst nogle af opgaverne i en anden stilling. Løntrinnene mellem den nyuddannede og den erfarne kandidat er forskellige. Og den erfarne kandidats motivation og sult på at levere resultater skinner heller ikke helt igennem under jobsamtalerne.  Hvem vælger du? Eksemplet ovenfor giver forhåbentlig et godt billede af, at du som nyuddannet sagtens kan være en attraktiv kandidat og i spil til jobbet. Du skal bare være bevidst om, at det muligvis vil kræve en ekstra indsats for at overbevise arbejdsgiveren. Og hvad kan du så gøre? To ting: 1. Sørg for, at din motivation for jobbet og virksomheden fremstår knivskarpt i dit ansøgningsmateriale. Ifølge vores Rekrutteringsanalyse 2018 er en ”utydelig beskrivelse af motivation for jobbet” nemlig en af de hyppigste mangler, som arbejdsgiverne ser i ansøgninger. 2. Sørg for at overbevise med gåpåmod og en optimistisk, nysgerrig indstilling.  Vis, at din lyst til at lykkes i jobbet er stor og sørg for at ringe på stillingen. Når du ringer og stiller relevante spørgsmål sender du et klart signal til din arbejdsgiver om, at du er engageret i stillingen, og frem for alt giver svarene dig oftest en mulighed for at kvalificere dit ansøgningsmateriale, så det står endnu skarpere end de andre ansøgeres. Læs evt. mere om, hvordan du stiller de gode, relevante spørgsmål, når du ringer, her. 2. Hvad er fordelene ved at ansætte en nyuddannet? Du er til at ”forme” og påvirke – ment i ordets mest positive forstand. Som nyuddannet er du ikke præget af vanetænkning og rutiner på samme måde som en mere erfaren medarbejder helt naturligt vil være. Du er motiveret. Engagement, gåpåmod og nysgerrig er sjældent en dårlig forretning – set med arbejdsgiverbriller. Du er parat til at suge til dig og har en naturlig lyst til at lytte – du er ikke Kloge-Åge, der ved, hvordan alt skal gøres og bør være. I stedet er du åben for løsninger, og du stiller sikkert også konstruktive spørgsmål til opgaverne i jobbet og virksomhedens arbejdsgange osv., fordi du er interesseret i at lykkes og gøre dig uundværlig. Du har potentiale og den nyeste viden om a, b, c og x, y og z kompetencer.   3. Hvordan bærer jeg mig ad med at overbevise arbejdsgiverne om, at jeg skal have jobbet? Du skal naturligvis skrive et kort og skarpt CV og en målrettet ansøgning med konkrete eksempler, hvor du viser, at du er et godt fagligt og personligt match. Derudover anbefaler vi, at du ringer på stillingsopslaget. Opkaldet handler primært om at få information, der skal hjælpe dig til at kvalificere dit ansøgningsmateriale vha. få relevante spørgsmål. Gode spørgsmål kan få arbejdsgiveren til at huske dig – og glæde sig til at læse din ansøgning. Det sker, at arbejdsgiveren i den anden ende af røret kan bede dig om at fortælle lidt om dig selv, og her er det godt at have en god salgspitch parat. Sørg også for at efterlade et godt indtryk af din indstilling og dine kompetencer – det er ikke så vigtigt, at du lige er blevet færdig med din uddannelse. Her er et par forslag til, hvordan du kan gribe præsentationen an: ”Jeg er optaget af… (Dit fokus/dine interesser skal selvfølgelig matche virksomhedens behov).” ”Jobbet er interessant i mine øjne, fordi jeg… (Hvordan kan du gøre en forskel eller løse opgaver?)” ”Arbejdsopgaverne (som du beskriver) er interessante for mig, da jeg kan bruge mine x, z og y faglige kompetencer. Jeg vil gerne skabe x og z værdi i stillingen – er det de vigtigste succeskriterier i stillingen?” 4. Hvordan fortæller jeg om mig selv med den smule erfaring, jeg har? Du kan bl.a. kompensere for din begrænsede erfaring med en skarp motivation for jobbet/virksomheden. Ved at signalere dit kendskab til virksomheden i opkaldet til virksomheden kan du demonstrere din indstilling og personlig(e) kompetence(r), foruden et lille indblik i din faglighed. Ved at være skarp på hvilken værdi du kan skabe (og hvordan), kan du flytte fokus fra din begrænsede erfaring – både over telefon og på skrift. Og med eksempler på, hvordan du vil løse x opgave(r), kan du indgyde tillid – vi kan se for os, hvad du tænker, og hvordan du bærer dig ad.   5. Hvad svarer jeg, når jeg bliver spurgt til min manglende erfaring med nogle opgaver? Tror du på, at du kan løse opgaverne, selvom du ikke har løst dem i en virksomhed endnu? Hvis du tror på, at det er noget, du kan lære, så er der også større chance for, at virksomhederne tror det. Hvis du fokuserer på at fortælle, hvad du har lært på din uddannelse, retter du virksomhedens fokus på, at du er uerfaren. Fortæl hellere, hvad du kan, og overbevis om, at du kan løse opgaverne – selvom du selvfølgelig skal være ydmyg omkring, at du har noget at lære. Vi har fire råd, hvis din manglende erfaring med en arbejdsopgave bliver et samtaleemne: Eksemplificér, hvordan du vil gå til en opgave: Din refleksion over en arbejdsopgave / udfordring i virksomheden (som du ikke har erfaring med) giver en arbejdsgiver et praj om, hvem du er, og hvad du kan. Så giv et eksempel på, hvordan du vil gå til en opgave, som du ikke har erfaring med: ”Jeg forestiller mig, at…””Jeg vil starte med x. Dernæst vil jeg … Og jeg vil fx også…” Og afstem gerne med arbejdsgiver: ”Er det i tråd med den måde, I tænker, at opgaven skal løses på?””Hvordan håndterer I opgaven i dag? Er der noget, jeg skal være særligt opmærksom på?” Fokusér på din motivation: Hvorfor vil du løse opgaverne? Hvorfor tiltaler de dig? Evt. fokusér på opgavens omfang: Hvis du fx ikke regner med, at opgaven fylder så meget, og det ikke er en kerneopgave, kan du spørge arbejdsgiveren: ”Hvor meget fylder denne opgave ift. de øvrige opgaver?” På denne måde kan du minde arbejdsgiveren om, at det ikke er en kerneopgave, men en mindre en af slagsen. Du er bevidst om, at du skal levere: Du kan vække tillid, hvis du er opmærksom på, at der er bestemte KPI’er forbundet med en opgave:  ”Har I en specifik målsætning for denne arbejdsopgave?” Og den skal du så udtrykke, at du kan opfylde.   Kompetencer 6. Jeg har ikke alle de kompetencer, der efterspørges – hvad gør jeg? Tænk på dit fremtidige arbejdsliv: Her vil du opleve, at der lander nye arbejdsopgaver på dit bord, som kræver, at du har x kompetencer. Du siger ikke op, men løser opgaven efter bedste evne. Hvilke kompetencer anvender du? Det kan også hjælpe at forhøre sig i sit netværk, hvad en arbejdsopgave, som stiller krav om x kompetence, indebærer.   CV og ansøgning 7. Hvordan skriver jeg en god ansøgning som nyuddannet? Arbejdsgiverne har tre gode råd til nyuddannede akademikere (Rekrutteringsanalysen 2018): 1. Forklar, hvad dine akademiske kompetencer kan bruges til (64%) 2. Søg bredt – også ikke-akademiske job (38%) 3. Kommunikér mindre akademisk i ansøgning og CV (36%) Du behøver ikke at være akademiker og have en lang uddannelse for, at rådene gælder. Som nyuddannet har du en opgave i at oversætte de kompetencer, du har tilegnet dig på dit studie, til den verden uden for – i erhvervslivet.    Dine kompetencer gør dig i stand til at løse mange opgaver. Ved at svare på dette spørgsmål er du godt på vej til at oversætte dine kompetencer: Hvordan vil du, ved brug af dine kompetencer, skabe x, z og y værdi for virksomheden? Ved at beskrive – konkret – hvordan du vil løse en opgave (også selvom du måske ikke har løst opgaven før), kan vi se det for os – og det vækker tillid. 8. Hvordan skriver jeg et godt CV som nyuddannet? Få alle de universelle tips til det gode CV her. Som nyuddannet kan du opleve nogle specifikke CV-udfordringer – dem tager vi fat på her: 1# Undlad at skrive i din CV-profiltekst, at du er nyuddannet. Fokusér på din motivation og dine kompetencer i stedet – og skriv dig ind i “virksomhedens fremtid” i stedet. 2# Dine guldkorn fra din ansøgning skal ind i din profiltekst, som er målrettet virksomhedens behov og stillingen. De fleste arbejdsgivere (80%) læser CV’et først. Og er det ikke interessant nok, så læser 49% slet ikke ansøgningen (Rekrutteringsanalysen 2017). 3# Dine resultater skal fremgå under hver af dine ansættelser. Tænk evt. på, hvad har du været en del af. I dit CV kan du skrive “Resultater: Jeg har bidraget til x, z og y.” Arbejdsgiverne fremhæver mangel på eksempler på konkrete resultater som den meste sete mangel i det ansøgningsmateriale, de modtager (Rekrutteringsanalysen 2018). Om at skille sig ud 9. Hvordan skiller jeg mig ud fra andre ansøgere med samme uddannelse? Selvom du har den samme uddannelse som mange af de andre kandidater til jobbet, så vil der altid være noget, der adskiller jer. Her kan du adskille dig: Din jobsøgningsmetode: CV, ansøgning, jobsamtale etc. Din motivation for jobbet Din erhvervserfaring og de resultater, du har skabt indtil videre. Dine personlige kompetencer (og de eksempler, du bruger til at beskrive dem) Dine fritidsinteresser Dine refleksioner over virksomheden, jobbet og din værdi vil adskille sig, når du præsenterer dem i din CV-profiltekst og via dine resultater, i din ansøgning, i telefonen, i din elevatortale og til jobsamtalen. Og hvad der motiverer dig, motiverer måske ikke i samme grad en anden kandidat til jobbet.   Du og det øvrige kandidatfelt har heller ikke de samme personlige kompetencer. Og de eksempler, du bruger om dine personlige kompetencer, vil være forskellige fra de øvrige ansøgeres. Dine styrker og svagheder – og måden, du italesætter dem på – får dig også til at skille dig ud. I har desuden forskellige fritidsinteresser og studiejobs. I har også præsteret forskelligt. Og måden I sælger jer selv, vil heller aldrig være ens.   Netværk 10. Jeg har ikke noget netværk – hvordan netværker jeg? Vi afliver myten om, at man som nyuddannet ikke har noget netværk, med det samme. Du har et netværk, som kan opdeles i et A-, B- og C-netværk. Og det er muligt at udvide det, men det kræver lidt handling: Dit A-netværk består af de mennesker, du kender godt, og som du støder på af og til, fx familie, venner, studiekammerater, undervisere, naboer og købmanden henne om hjørnet. Dit B-netværk er de relationer, som du – ved en hurtig præsentation – straks vil kunne huske: Fx venners venner, bekendte fra tidligere kurser, tidligere skolekammerater osv. Dit C-netværk er dem, som du ikke kender i dag, men som du er relateret til via dit netværk. Du kan udvide dit netværk dagligt med dem, du fx møder på nye kurser, i toget, til bryllup hos venner, til netværksmøder i fagforeningen og til andre arrangementer. 11. Kan networking give adgang til jobs? Ja og nej. Netværksmøder behøver ikke at være jobgivende for at være en succes. Du behøver ikke at sigte efter jobbet. Det er vigtigere at gå efter de ”job-katalyserende” informationer, når du netværker. Når du først får én information ét sted, får du ofte også nye oplysninger, som du kan gå videre med. Informationssøgningen åbner op for nye muligheder for at brede din jobsøgning ud. Og måske dit netværk pludselig åbner en dør for dig senere, fordi du har vist interesse, og din netværkskontakt ved, hvad du kan eller er på jagt efter. Nogle af formålene med et netværksmøde kan være: At få viden om branchen, som din kontakt arbejder i. At blive klogere på den virksomhed, som din kontakt arbejder i. At få hjælp til at finde ud af, hvilke opgaver du kan løse med din nuværende profil. At søge karriere- og jobsøgningsråd hos en person, du ser op til. Vi har skrevet denne netværksartikel, der tager dig igennem disciplinen fra A til Z: Alt du skal vide om kaffemøder og netværksmøder i din jobsøgning. 12. Hvorfor skal jeg netværke som nyuddannet? Fakta taler for sig selv. Halvdelen af alle jobs bliver ikke slået op, men besættes uden et stillingsopslag. I vores Kandidatanalyse 2019 svarer 51%, at der ikke var et officielt stillingsopslag, da de fik deres seneste job. Vores Kandidatanalyse viser desuden, at det giver pote at bruge sit netværk i jobsøgning. Blandt de 51%, der fik deres job via det usynlige jobmarked, svarer 39%, at de fandt det via deres netværk: Hvis du bruger dit netværk aktivt i din jobsøgning, kan du også styre uden om den store konkurrence, som er ved opslåede stillinger.
Læs
Del Link kopieret
KONSULENTHUSET BALLISAGER A/S , JobDanmark
2020-02-27
Del Link kopieret
Skrevet af Ballisager. "Konsulenthuset ballisager er en landsdækkende, mellemstor HR-virksomhed. Vi er specialister i outplacement, karriererådgivning og rekruttering, hvor vores fornemmeste opgave er at matche kandidater og virksomheder med hinanden. Vi karriererådgiver også private, internationale ægtefæller (Spouses) og “fastbrændte medarbejdere”" Læs mere om Konsulenthuset Ballisager her. Sådan fastholder du din motivation i jobsøgningen Noget af det sværeste som jobsøger er at undgå at miste grebet om din motivation. Og hvis motivationsballonen først er blevet piftet, vil det også skinne igennem i alt det, du foretager dig i din jobsøgning – lige fra ansøgningen til de uopfordrede opkald til virksomhederne. Derfor skal du tage din motivation alvorligt. Gerne så alvorligt, at du løbende tænker over, hvordan du får begge fødder ud af sengen – hver morgen. Til inspiration har vi samlet tre gode råd til, hvordan du fastholder din motivation under jobsøgningen. 1. Ændr succeskriterierne for din jobsøgning I jobsøgningssituationen er din selvtillid under konstant angreb. Der er mange afslag, det endelige mål er ikke noget, du har kontrol over og smagen af succes udebliver oftere og oftere. Men det kan du ændre på ved at skrue lidt på dine succeskriterier. Hvis din eneste succes er at få et job, så få indsat nogle overkommelige delmål. Skab succes ved at indfri delmål, som du ved, du selv er herre over: Skab aktivitet på din LinkedIn-profil Ring til en virksomhed Lav en kaffeaftale med en i dit netværk osv. Hver gang du indfrier et delmål, vil du opleve succes – for nu har du i det mindste gjort noget mere for at komme nærmere dit slutmål, jobbet. 2. Efterab Nike: Just do it! ”Nothing happens, until something moves.”- Albert Einstein Selvom det oprindeligt var Albert Einstein, der udtalte disse fem kloge ord, er de indbegrebet af et af ballisagers egne kerneprincipper: HANDLING. Der vil være ting i din jobsøgningsproces, som slet ikke er noget, du ”bare gør”. Noget, du bare handler på. For mange ligger der en klar barriere i at skulle tage telefonen og ringe til virksomheder. Eller at skrive til fremmede – men relevante – mennesker på LinkedIn, der kunne hjælpe dig videre. Forklaringen er ganske menneskelig:Hjernen elsker vaner – vaner er lig med tryghed, og tryghed er et basalt behov. Ofte sørger hjernen for at holde dig fast i de komfortable vaner med argumenter som ”det kan ikke betale sig”, ”det orker jeg ikke”, ”jeg risikerer at dumme mig” og ”andre kan sikkert ikke bruge det, jeg kan”. Derfor skal du tvinge dig selv til at overhøre hjernens vanesignaler og handle på trods. En slags  kontrolleret voksenudgave af barndommens ”kan-selv-vil-selv”-trodsalder. Når det mindset er på plads, skal du sørge for at gøre noget, du ikke plejer. Det kan være nogle af de svære ting i din jobsøgning, som du ikke har haft modet til at gøre endnu. Eller det kan være noget så lavpraktisk som at ringe til en ven, du ikke har talt med i lang tid. Så rådet herfra lyder: Fake it ’till you make it – and just do it! 3. Tænk ikke på jobsøgnings-elefanten hele tiden Hvordan spiser man en hel elefant?Det gør man i små bidder. Sådan lyder et klassisk motivations-mantra. For nogle gange kan selve tanken om måltidet afskrække dig fra at tage den første bid. Hvis du hele tiden fokuserer på måltidet, vil du miste appetitten. En elefant kan spises i små bidder, men ikke hvis du skal spise elefant hver eneste dag. Hvis vi dropper metaforerne for en stund, betyder det selvfølgelig, at du ikke skal fylde din hverdag med jobsøgning hele tiden – ellers ender du med at miste motivationen helt.  Kig i stedet indad og find ud af, hvad der gør dig glad og giver dig ro. For du bliver nødt til at finde tid til ro og glæde, hvis du nogensinde skal sætte dig til bords igen. Så tag en dag ud af kalenderen i ny og næ og glem elefanten. Stadig i tvivl om, hvordan du skal motivere dig selv under jobsøgningen? Så vil vi gerne give ordet videre til tre jobsøgere, der fortæller, hvordan de aktivt gør noget for at fastholde motivationen:  
Læs
Del Link kopieret
Din Virksomhed , JobDanmark
2020-10-26
Del Link kopieret
"Hvad skal der til for at skrive en god jobansøgning? Og hvilke overvejelser skal du gøre dig i processen – fra du læser stillingsopslaget til du sender din jobansøgning afsted? Det vil vi belyse i denne artikel, hvor du får 9 gode råd, som du kan læne dig opad næste gang, du kaster dig over skriveprocessen." Ballisager kommer med 9 skarpe råd, som hjælper dig i mål med jobansøgningen. Læs hele artiklen her (bemærk - artiklen åbner i en ny fane).
Læs
Del Link kopieret
JobDanmark
2020-02-27
Del Link kopieret
Skrevet af JobDanmark. JobDanmark gør det nemt for jobsøgende. Vores mission er at vise dig de ledige stillinger, som passer bedst på dine ønsker. På JobDanmark er der intet behov for at grave gennem adskellige kategorier og sider med irrelevante job. Med en bruger på JobDanmark tilpasses dit jobfeed, så de ledige job der passer bedst på din profil vises først! Klik her for at oprette en brugerprofil i dag og lad dit næste job komme til dig! Sådan skriver du et attraktivt CV Det er ingen hemmelighed, at et godt CV er uundværligt i jagten på drømmejobbet. Vi har alle hørt, at ens CV er førstehåndsindtrykket, som skal overbevise læseren om at kigge nærmere på ens ansøgning. Men hvordan skriver man et godt CV? Her får du JobDanmarks bud på, hvordan du skriver et attraktivt CV. Overordnet Husk på, at et godt CV først og fremmest overskueliggør hvad du kan og hvem du er. Når man læser dit CV skal man nemt kunne se hvad du har af erfaring og kompetencer. Dit CV skal altså kunne give din fremtidige arbejdsgiver et helhedsbillede af hvem du er og om du er egnet til jobbet. Husk også på, at der er forskel fra arbejdsgiver til arbejdsgiver. Det perfekte CV findes ikke, da foretrukken form og længde vil variere fra læser til læser (størstedelen af virksomheder mener, at et CV ikke må overskride 3 sider). Det betyder dog ikke, at du ikke kan skrive et attraktivt CV. Læs videre for at høre hvordan du gør dit CV så attraktivt som muligt. Personlige oplysninger Ethvert CV bør indeholde dine personlige oplysninger. Så start med at skrive dine personlige oplysninger, såsom dit navn og dine kontaktoplysninger (typisk adresse, emailadresse, og telefonnummer - overvej i øvrigt at indsætte et link til din LinkedIn-profil). Du kan ligeledes overveje at indsætte et vellignende billede af dig selv. Nogle mener, at et billede er et absolut must. Andre mener, at det ikke er så vigtigt. Hvis du vælger at indsætte et billede er det en god idé, at billedet er up-to-date, velligende, og at det viser dig og ikke ret meget andet. Det er ikke afgørende, om du skriver dine personlige oplysninger øverst, nederst, eller i en rubrik til højre eller venstre. Det vigtigste er, at dine oplysninger er nemme at se og læse. Opsummering Indled derefter din ansøgning med en kort opsummering af de punkter, du finder vigtigst i dit CV. Hvis virksomheden kun læser dette stykke, hvad vil du så have, at de skal vide? Det er dette stykke der først skal vække virksomhedens interesse. Her har du et eksempel på hvordan dette afsnit kan lyde: Her har I en knivskarp [ønsket stillingsbetegnelse] som specialiserer sig i [specialisering]. Jeg har flere års erfaring som [ønsket stillingsbetegnelse] og jeg har før brugt min erfaring til at hjælpe virksomheder som bl.a. [tidligere ansættelsessted] og [tidligere ansættelsessted]. Jeg brænder for [område] - specielt når det gælder [område] - og jeg har nemt ved at se mig selv som en del af holdet ved [virksomhed]. For en kommunikationsmedarbejder, som søger en stilling indenfor digital kommunikation og PR, kunne det eksempelvis lyde som følger... Her har I en knivskarp kommunikationsmedarbejder som specialiserer sig i arbejdet med digital formidling og PR. Jeg har flere års erfaring som PR-ansvarlig og jeg har før brugt min erfaring til at hjælpe virksomheder som [virksomhed] og [virksomhed]. Jeg brænder for kommunikation - specielt når det gælder kommunikation via digitale medier - og jeg har nemt ved at se mig selv som en del af holdet ved [virksomhed]. Erhvervserfaring Her er det en fordel at overveje, hvilke ansvarsområder du har haft i dine tidligere stillinger og evt. hvilke resultater du har været med til at skabe. Følgende er inspiration til opsætningen heraf. Husk at organisere listen efter år (så din seneste arbejdsplads fremgår øverst på listen)... August 2015 - August 2019: Kommunikations- og PR-medarbejder, HCA Festivals Ansvarlig for produktion af kommunikations- og markedsføringsmateriale for HCA Festivals og dens forskellige tilbud. Kvalitetskontrol af grafisk og skriftlig materiale. Tovholder ift. samarbejde med bureauer og andre leverandørere. Vi anbefaler, at du som udgangspunkt kun inkluderer den erhvervserfaring, som er relevant for den stilling du søger. Er du ny på arbejdsmarkedet kan det være en idé at inkludere ungarbejde og dets lige. Har du erfaring anbefaler vi, at du kun inkluderer de stillinger, som er relevante. Uddannelse Skriv nu om de dele af din uddannelse, som er relevante for det job, du søger. Lav med fordel en samlet oversigt over de kompetencer, som du har tilegnet dig på din uddannelse. Lad dig evt. inspirere af nedenstående opsætning... 2010 - 2015: BA + MA i international virksomhedskommunikation (cand. mag.) Uddannelsen satte fokus på moderne markedsføring og virksomhedskommunikation (på engelsk). På uddannelsen lærte jeg blandt andet om virksomhedskommunikationens faser, fra analyse og idé til produktion og evaluering. Udover, at uddannelsen gav mig indsigt i sammensætningen af konkrete virksomheders kommunikation (eksternt og internt), har jeg i mit uddannelsesforløb valgt at fokusere på markedsføring via moderne medier. Vi bliver ofte spurgt, om det er relevant at inkludere uddannelser som folkeskole og ungdomsuddannelser. Svaret afhænger selvfølgelig af det job, du søger. Som udgangspunkt anbefaler vi, at du kun inkluderer de uddannelser, som er relevante for jobbet. Det betyder, at folkeskole og ungdomsuddannelser ofte kan udelades. Frivillighed Har du været frivillig? Dit frivillige arbejde fortæller din kommende arbejdsgiver, at du er engageret og motiveret. Har du arbejdet frivilligt anbefaler vi, at du skriver det i dit CV.  IT-kompetencer I dette afsnit angiver du hvad du dit erfaringsniveau med de IT- og websystemer, som er relevante for jobbet. Det kan være en fordel at angive, hvor meget erfaring du har med de enkelte IT- og websystemer. Det kan eksempelvis se ud således... Adobe Photoshop (erfaren bruger), Facebook Business Manager (ekspertbruger), Microsoft Excel (rutineret bruger), Microsoft Word (rutineret bruger). Har du erfaring med kodesprog (som CSS eller Java) kan du inkludere dem her eller under sprogkundskaber. Sprogkundskaber  Har du sprogkundskaber, som er relevante for jobbet? Så skriv dem på dit CV! For hvert sprog bør du angive dit kundskabsnivau, eksempelvis... Dansk (ekspertniveau). Engelsk (flydende). Vi anbefaler, at du som udgangspunkt ikke inkluderer sprog, hvori du ikke er flydende. Efterspørger stillingsannoncen, at du kan et sprog på lavere niveau end flydende, er det naturligvis en god idé at inkludere.
Læs
Del Link kopieret