Blog

profile-banner.jpg
Sådan skriver du et attraktivt CV Det er ingen hemmelighed, at et godt CV er uundværligt i jagten på drømmejobbet. Vi har alle hørt, at ens CV er førstehåndsindtrykket, som skal overbevise læseren om at kigge nærmere på ens ansøgning. Men hvordan skriver man et godt CV? Her får du JobDanmarks bud på, hvordan du skriver et attraktivt CV.   Overordnet Husk på, at et godt CV først og fremmest overskueliggør hvad du kan og hvem du er. Når man læser dit CV skal man nemt kunne se hvad du har af erfaring og kompetencer. Dit CV skal altså kunne give din fremtidige arbejdsgiver et helhedsbillede af hvem du er og om du er egnet til jobbet. Husk også på, at der er forskel fra arbejdsgiver til arbejdsgiver. Det perfekte CV findes ikke, da foretrukken form og længde vil variere fra læser til læser (størstedelen af virksomheder mener, at et CV ikke må overskride 3 sider). Det betyder dog ikke, at du ikke kan skrive et attraktivt CV. Læs videre for at høre hvordan du gør dit CV så attraktivt som muligt.   Personlige oplysninger Ethvert CV bør indeholde dine personlige oplysninger. Så start med at skrive dine personlige oplysninger, såsom dit navn og dine kontaktoplysninger (typisk adresse, emailadresse, og telefonnummer - overvej i øvrigt at indsætte et link til din LinkedIn-profil). Du kan ligeledes overveje at indsætte et vellignende billede af dig selv. Nogle mener, at et billede er et absolut must. Andre mener, at det ikke er så vigtigt. Hvis du vælger at indsætte et billede er det en god idé, at billedet er up-to-date, velligende, og at det viser dig og ikke ret meget andet. Det er ikke afgørende, om du skriver dine personlige oplysninger øverst, nederst, eller i en rubrik til højre eller venstre. Det vigtigste er, at dine oplysninger er nemme at se og læse.   Opsummering Indled derefter din ansøgning med en kort opsummering af de punkter, du finder vigtigst i dit CV. Hvis virksomheden kun læser dette stykke, hvad vil du så have, at de skal vide? Det er dette stykke der først skal vække virksomhedens interesse. Her har du et eksempel på hvordan dette afsnit kan lyde: Her har I en knivskarp [ønsket stillingsbetegnelse] som specialiserer sig i [specialisering]. Jeg har flere års erfaring som [ønsket stillingsbetegnelse] og jeg har før brugt min erfaring til at hjælpe virksomheder som bl.a. [tidligere ansættelsessted] og [tidligere ansættelsessted]. Jeg brænder for [område] - specielt når det gælder [område] - og jeg har nemt ved at se mig selv som en del af holdet ved [virksomhed]. For en kommunikationsmedarbejder, som søger en stilling indenfor digital kommunikation og PR, kunne det eksempelvis lyde som følger... Her har I en knivskarp kommunikationsmedarbejder som specialiserer sig i arbejdet med digital formidling og PR. Jeg har flere års erfaring som PR-ansvarlig og jeg har før brugt min erfaring til at hjælpe virksomheder som [virksomhed] og [virksomhed]. Jeg brænder for kommunikation - specielt når det gælder kommunikation via digitale medier - og jeg har nemt ved at se mig selv som en del af holdet ved [virksomhed].   Erhvervserfaring Her er det en fordel at overveje, hvilke ansvarsområder du har haft i dine tidligere stillinger og evt. hvilke resultater du har været med til at skabe. Følgende er inspiration til opsætningen heraf. Husk at organisere listen efter år (så din seneste arbejdsplads fremgår øverst på listen)... August 2015 - August 2019: Kommunikations- og PR-medarbejder, HCA Festivals Ansvarlig for produktion af kommunikations- og markedsføringsmateriale for HCA Festivals og dens forskellige tilbud. Kvalitetskontrol af grafisk og skriftlig materiale. Tovholder ift. samarbejde med bureauer og andre leverandørere. Vi anbefaler, at du som udgangspunkt kun inkluderer den erhvervserfaring, som er relevant for den stilling du søger. Er du ny på arbejdsmarkedet kan det være en idé at inkludere ungarbejde og dets lige. Har du erfaring anbefaler vi, at du kun inkluderer de stillinger, som er relevante.   Uddannelse Skriv nu om de dele af din uddannelse, som er relevante for det job, du søger. Lav med fordel en samlet oversigt over de kompetencer, som du har tilegnet dig på din uddannelse. Lad dig evt. inspirere af nedenstående opsætning... 2010 - 2015: BA + MA i international virksomhedskommunikation (cand. mag.) Uddannelsen satte fokus på moderne markedsføring og virksomhedskommunikation (på engelsk). På uddannelsen lærte jeg blandt andet om virksomhedskommunikationens faser, fra analyse og idé til produktion og evaluering. Udover, at uddannelsen gav mig indsigt i sammensætningen af konkrete virksomheders kommunikation (eksternt og internt), har jeg i mit uddannelsesforløb valgt at fokusere på markedsføring via moderne medier. Vi bliver ofte spurgt, om det er relevant at inkludere uddannelser som folkeskole og ungdomsuddannelser. Svaret afhænger selvfølgelig af det job, du søger. Som udgangspunkt anbefaler vi, at du kun inkluderer de uddannelser, som er relevante for jobbet. Det betyder, at folkeskole og ungdomsuddannelser ofte kan udelades.   Frivillighed Har du været frivillig? Dit frivillige arbejde fortæller din kommende arbejdsgiver, at du er engageret og motiveret. Har du arbejdet frivilligt anbefaler vi, at du skriver det i dit CV.    IT-kompetencer I dette afsnit angiver du hvad du dit erfaringsniveau med de IT- og websystemer, som er relevante for jobbet. Det kan være en fordel at angive, hvor meget erfaring du har med de enkelte IT- og websystemer. Det kan eksempelvis se ud således... Adobe Photoshop (erfaren bruger), Facebook Business Manager (ekspertbruger), Microsoft Excel (rutineret bruger), Microsoft Word (rutineret bruger). Har du erfaring med kodesprog (som CSS eller Java) kan du inkludere dem her eller under sprogkundskaber.   Sprogkundskaber  Har du sprogkundskaber, som er relevante for jobbet? Så skriv dem på dit CV! For hvert sprog bør du angive dit kundskabsnivau, eksempelvis... Dansk (ekspertniveau). Engelsk (flydende). Vi anbefaler, at du som udgangspunkt ikke inkluderer sprog, hvori du ikke er flydende. Efterspørger stillingsannoncen, at du kan et sprog på lavere niveau end flydende, er det naturligvis en god idé at inkludere.   Skrevet af JobDanmark.
  Forbered dig på på din jobsamtale Du er blevet kaldt til jobsamtale. Nu har du muligheden for at sælge dig selv og score jobbet. Men hvordan forbereder du dig til samtalen? Her får du JobDanmarks bud på, hvordan du forbereder dig bedst muligt. Benyt de sociale medier! Undersøg virksomheden ved at kigge på de sociale medier (Facebook, Instagram, LinkedIn). Hvad sker der i virksomheden for tiden? Hvordan virker kulturen? Hvad skriver andre om virksomheden? I nogle tilfælde kan det være en fordel at undersøge dem, der skal sidde med til samtalen. Kigger du nærmere på ansættelsesudvalgets medlemmer på LinkedIn modtager de (typisk) en notifikation om, at du har kigget på dem. Det sender et signal om, at du forbereder dig grundigt til samtalen. Forbered dig mentalt Sørg for, at du får en god nats søvn inden samtalen. Overvej hvad du ønsker at fremhæve til samtalen og hvordan du ønsker at takle forskellige spørgsmål. Nogle skriver sådanne overvejelser ned. Andre nøjes med at tænke over dem i badet eller lignende. Hvad vil du fortælle om dig selv? Hvad er dine svagheder? Hvad er dine styrker? Få styr på det praktiske For mange er jobsamtaler årsag til nervøsitet og stress. Jo bedre du forbereder dig, des mindre nervøsitet og stress vil du opleve. Sørg derfor for... ... at du ankommer i god tid. Det skader ikke at ankomme 5 til 10 minutter før samtalen; det viser virksomheden, at du er forsigtig og punktlig. ... at du har god tid efter samtalen. Det sker, at samtaler starter senere end forventet, ligesom det sker, at samtaler trækker ud. Dem, som deltager til samtalen vil uden tvivl kunne mærke, hvis du har travlt med at komme ud af døren - og det trækker ned! ... at planlægge hvordan du kommer frem til virksomheden. Vi anbefaler, at du planlægger en rute i god tid. Er du i bil? Så undersøg, om du kan parkere ved (eller i nærheden af) virksomheden. Skal du med offentlig transport? Så sørg for, at du har styr på ruten før du skal af sted. Skal du cykle eller gå, så sørg for at tjekke vejrudsigten! Hvad tager man med (og på) til en jobsamtale? Det lyder måske overfladisk, men det førstehåndsindtryk, du afgiver, er ofte afhængig af dit udseende. Så husk lige at løbe en kam gennem håret inden samtalen. Det er selvfølgelig også klart, at din påklædning skal reflektere stillingen. Som udgangspunkt anbefaler vi, at du klæder dig professionelt på. Det er dog mindst ligeså vigtigt, at du føler dig godt tilpas i din påklædning. Når du undersøger virksomheden kan det være en idé at kigge efter billeder på Facebook, Instagram og LinkedIn. Hvordan er medarbejderne klædt på? Lad dig evt. inspirere af virksomhedens kultur og klæd dig hellere for pænt på end det modsatte. Vi anbefaler desuden, at du medbringer 4 eksemplarer af dit CV og 4 eksemplarer af din skriftlige ansøgning. Det er ligeledes vigtigt at printe en udgave af virksomhedens stillingsopslag. Stillingsopslaget er til dig selv. Det samme gælder 1 eksemplar af dit CV og 1 eksemplar af din ansøgning. Har du udtalelser eller lignende, er det en god idé også at printe et par eksemplarer inden samtalen. Vi foreslår, at du bruger en overstregningstusch til at fremhæve vigtige budskaber i de eksemplarer af ansøgning og CV, som du selv skal bruge. Dette viser virksomheden, at du har været grundig i din forberedelse. Perspektiver! Kan du bygge bro mellem virksomhedens behov og dine tidligere erfaringer? Så gør det! Brug eksempler til at understrege dine kompetencer. Uddyb dine kompetencer ved at fortælle hvordan du har brugt dem og hvordan du tænker at de kan være til gavn for din kommende arbejdsplads. Skab stemning! Det er klart, at samtalen bruges til at vurdere, om du passer på jobbets faglige profil. Mange virksomheder bruger dog også samtaler som et værktøj til at vurdere kemi og personlighed. Virksomheden skal vurdere, om du passer ind - fagligt og socialt. Også her kan du bruge de sociale medier til at skabe et indtryk af virksomhedens sociale profil. På baggrund af din research kan du overveje hvordan du passer ind i virksomheden. Forbered egne spørgsmål! Det kan være en fordel at tænke over et par spørgsmål til virksomheden. Herunder finder du et par eksempler på spørgsmål... Hvad har I af forventninger til den ansatte kandidat? Hvordan forestiller I jer, at stillingen udvikler sig over de næste par år? Hvordan forestiller I jer, at virksomheden udvikler sig over de næste par år? Hvordan vil I beskrive virksomhedens kultur? Hvordan vil resten af ansættelsesprocessen forløbe?  Nervøs til jobsamtaler? Italesæt det! Bliver du nemt nervøs eller ængstelig når du skal til jobsamtale? Du er ikke alene. Mange oplever nervøsitet i forbindelse med jobsamtaler. Mange oplever dog, at samtaler bliver nemmere når de italesætter deres nervøsitet. På den måde er du selv i kontrol. Der er ingen skam i at indrømme, at en jobsamtale er årsag til nervøsitet. Dem, du er til samtale hos kender sikkert til følelsen. Skrevet af JobDanmark.
9 råd: sådan får du jobbet til samtalen! Du er inviteret til jobsamtale på drømmejobbet, og du har forberedt dig grundigt hjemmefra på denne samtale. Men hvad kan du ellers gøre til selve jobsamtalen, som kan hjælpe dig med at øge dine chancer for at få jobbet?                      Her giver JobDanmark dig en liste med 9 simple råd, som kan hjælpe dig til selve samtalen. Hvis du sørger for at være opmærksom på de nedenstående råd, vil det hjælpe dig med at sikre, at du ikke ikke bliver fravalgt af de forkerte årsager. Ankom gerne 5 til 10 minutter før. Det lyder banalt, men punktlighed er vigtigt. Det viser selvfølgelig, at du kan overholde mødetid, ligesom det viser, at du har respekt for virksomhedens tid. Klæd dig hensigtsmæssigt på, så det afspejler den stilling, du søger. Påklædningen er vigtig, da den er en del af det samlede førstehåndsindtryk af dig. Husk dog også på, at less is more. Det er som sagt din personlighed og dine kompetencer, der skal sælge dig - ikke din påklædning. Selvom du har forberedt dig godt hjemmefra, er det vigtigt, at det ikke lyder indøvet. Husk, at samtalen skal foregå som en ligeværdig dialog mellem dig og virksomhedens repræsentanter. Lyt godt efter hvad du bliver spurgt om, og tag dig derefter gerne tid til at tænke over spørgsmålet, så dine svar fremgår gennemtænkt, velformulerede og overbevisende. Øjenkontakt er vigtigt til samtalen. At skabe øjenkontakt til alle de deltagende i jobsamtalen gør dig nærværende og tilstedeværende. Kig den person i øjnene, som stiller dig et spørgsmål, men kig gerne alle de andre deltagende i øjnene, når du svarer, så vil alle få et godt indtryk af dig. Selvom man kan være meget nervøs til jobsamtalen, så er det vigtigt at huske på at smile. Det lyder måske indlysende for det fleste at smile, men det er simpelthen så afgørende, at du husker at smile. Et smil viser, at du er sympatisk, og at du er en fornøjelse at arbejde sammen med. Alt i alt er det med til at give et godt indtryk af dig. Vær den bedste version af dig selv, så arbejdsgiveren husker de bedste egenskaber om dig. Så prøv så vidt muligt ikke at være negativ og beklage dig over tidligere chefer, medarbejdere eller kunder til jobsamtalen. Ingen har lyst til at ansætte et brokkehoved, så hvis du allerede beklager dig til jobsamtalen, så vil du højst sandsynligt ikke være en venlig medarbejder, når du har været i jobbet i nogle måneder. Vær ikke bange for at være ærlig. Man må gerne være ærlig til jobsamtalen, når man bliver spurgt om ens kompetencer eller erfaringer. Hvis ikke du er oprigtig til jobsamtalen, vil det kun spænde ben for dig selv. Ærlighed sikrer nemlig det bedste match i forholdet imellem arbejdsgiveren og dig selv fremadrettet. Du bør også deltage til samtalen, så det ikke bliver et forhør af dig. Forbered nogle relevante spørgsmål hjemmefra, som du kan spørge din kommende chef om til samtalen. Det viser, at du er engageret og interesserer dig for jobbet. Husk dog, at spørgsmålene bør falde naturligt og passe ind i jeres dialog. Skrevet af JobDanmark.
Skrevet af JobDanmark. JobDanmark gør det nemt for jobsøgende. Vores mission er at vise dig de ledige stillinger, som passer bedst på dine ønsker. På JobDanmark er der intet behov for at grave gennem adskellige kategorier og sider med irrelevante job. Med en bruger på JobDanmark tilpasses dit jobfeed, så de ledige job der passer bedst på din profil vises først! Klik her for at oprette en brugerprofil i dag og lad dit næste job komme til dig! Hvor finder jeg et job? Det spørgsmål er der løbende ca 25% af arbejdsstyrken, der stiller sig selv. Nogle er i job, men har besluttet sig for at rykke videre, mens andre mangler et job og er i fuld gang med Jobnet og det lokale jobcenter. Forud for planlægningen af JobDanmarks nye jobplatform lavede vi en stor meningsmåling blandt jobsøgende, som gav nogle klare svar. 9 ud af 10 føler ikke, at de har et godt nok overblik over jobmarkedet - altså er der en tvivl om det rette job kommer på radaren, fordi man ikke lige er opmærksom på det. Derfor bruges der også i gennemsnit over en time om dagen på at udsøge job, hvilket langt de fleste mener er for meget tid at bruge, når man derudover skal bruge tid på at skrive en ansøgning og CV til de forskellige stillinger, der skal søges.  Ville man acceptere den samme situation, hvis man taler om hotel- eller flybooking? Eller hvad med et online køb et et par nye sko? Nej vel?  Vi vil gerne være ærlige og sige, at vores nye jobplatform ikke bruger spritny teknologi, for vi har bygget den på toppen af en e-commerce platform og har anvendt teknologi fra flere forskellige brancher til match og kunstig intelligens. Men måden, vi har sat det sammen på er ret unik, og under alle omstændigheder helt ny i forhold til den jobsøgendes fremsøgning af job. Vi lader jobannoncen finde den jobsøgende - og ikke omvendt. Som jobsøger får man det bedste resultat ved en aktiv adfærd (gemme job osv.) og en angivelse af jobpræferencer. Så vil vi til gengæld kvittere med et relevant jobfeed, hvor man ganske givet bliver overrasket over relevante stillinger, der dukker op, som man måske ikke lige havde set sig selv i. Det kan vi gøre, fordi vi har droppet at placere stillingerne i kedelige kategorikasser, og således bliver man blive matchet på en lang række andre faktorer. Så til dig som er jobsøgende: fat mod, vi har lavet et alletiders og gratis værktøj til dig, som du kan bruge til at finde dit næste drømmejob! God jagt!
Skrevet af Ballisager. "Konsulenthuset ballisager er en landsdækkende, mellemstor HR-virksomhed. Vi er specialister i outplacement, karriererådgivning og rekruttering, hvor vores fornemmeste opgave er at matche kandidater og virksomheder med hinanden. Vi karriererådgiver også private, internationale ægtefæller (Spouses) og “fastbrændte medarbejdere”" Læs mere om Konsulenthuset Ballisager her. Q&A: Jeg er nyuddannet – hvordan griber jeg min jobsøgning an Uddannelsen er i hus, og du skal skifte studielivet ud med erhvervslivet. Måske du har søgt de første jobs? Eller du er ved at tage tilløb til din jobsøgning? Hvis du også sidder med en del ubesvarede jobsøgningsspørgsmål som nyuddannet, så har du fat i den helt rigtige artikel. Vi hjælper hver dag nyuddannede i job, og vi deler her de spørgsmål, vi får fra nyuddannede, og giver vores bedste svar – gode gængse råd – så du for alvor kan tage hul på karrieren. Mange af de spørgsmål, som nyuddannede ofte har, kan puttes ind under de fem overskrifter nedenfor. Sidder du med et specifikt spørgsmål, der meget vel kunne dukke op under en af disse overskrifter, så kan du klikke på overskriften og hoppe hurtigere ned på siden, hvor vi forhåbentlig svarer på dit spørgsmål: Begrænset erfaring og gode salgsargumenter Kompetencer CV og ansøgning Om at skille sig ud Netværk Vi starter med spørgsmål om erfaring og de gode ”salgsargumenter” – det er genstand for hovedbrud blandt mange nyuddannede. Begrænset erfaring og gode salgsargumenter 1. Vil virksomhederne ikke helst have en person med erfaring – hvad gør jeg? Jo, arbejdsgiverne vil ofte gerne have en med erfaring. Men det betyder ikke, at du ikke er en attraktiv kandidat til jobbet. Det afhænger, lidt banalt sagt, af jobbet, teamet, virksomheden, kulturen og det kandidatfelt, du er oppe imod. Prøv evt. at tænke denne rekrutteringsproces igennem – set fra arbejdsgiverstolen: I finalefeltet har du 2 kandidater: En nyuddannet kandidat, der (1) er klar til bringe sine kompetencer i spil,  (2) er nysgerrig, (3) har potentiale til at blive en dygtig medarbejder, (4) har en stor lyst til at lykkes i jobbet, og (5) har ny viden på et relevant område. Og en kandidat med nogle års erfaring. Denne lidt mere erfarne kandidat har løst nogle af opgaverne i en anden stilling. Løntrinnene mellem den nyuddannede og den erfarne kandidat er forskellige. Og den erfarne kandidats motivation og sult på at levere resultater skinner heller ikke helt igennem under jobsamtalerne.  Hvem vælger du? Eksemplet ovenfor giver forhåbentlig et godt billede af, at du som nyuddannet sagtens kan være en attraktiv kandidat og i spil til jobbet. Du skal bare være bevidst om, at det muligvis vil kræve en ekstra indsats for at overbevise arbejdsgiveren. Og hvad kan du så gøre? To ting: 1. Sørg for, at din motivation for jobbet og virksomheden fremstår knivskarpt i dit ansøgningsmateriale. Ifølge vores Rekrutteringsanalyse 2018 er en ”utydelig beskrivelse af motivation for jobbet” nemlig en af de hyppigste mangler, som arbejdsgiverne ser i ansøgninger. 2. Sørg for at overbevise med gåpåmod og en optimistisk, nysgerrig indstilling.  Vis, at din lyst til at lykkes i jobbet er stor og sørg for at ringe på stillingen. Når du ringer og stiller relevante spørgsmål sender du et klart signal til din arbejdsgiver om, at du er engageret i stillingen, og frem for alt giver svarene dig oftest en mulighed for at kvalificere dit ansøgningsmateriale, så det står endnu skarpere end de andre ansøgeres. Læs evt. mere om, hvordan du stiller de gode, relevante spørgsmål, når du ringer, her. 2. Hvad er fordelene ved at ansætte en nyuddannet? Du er til at ”forme” og påvirke – ment i ordets mest positive forstand. Som nyuddannet er du ikke præget af vanetænkning og rutiner på samme måde som en mere erfaren medarbejder helt naturligt vil være. Du er motiveret. Engagement, gåpåmod og nysgerrig er sjældent en dårlig forretning – set med arbejdsgiverbriller. Du er parat til at suge til dig og har en naturlig lyst til at lytte – du er ikke Kloge-Åge, der ved, hvordan alt skal gøres og bør være. I stedet er du åben for løsninger, og du stiller sikkert også konstruktive spørgsmål til opgaverne i jobbet og virksomhedens arbejdsgange osv., fordi du er interesseret i at lykkes og gøre dig uundværlig. Du har potentiale og den nyeste viden om a, b, c og x, y og z kompetencer.   3. Hvordan bærer jeg mig ad med at overbevise arbejdsgiverne om, at jeg skal have jobbet? Du skal naturligvis skrive et kort og skarpt CV og en målrettet ansøgning med konkrete eksempler, hvor du viser, at du er et godt fagligt og personligt match. Derudover anbefaler vi, at du ringer på stillingsopslaget. Opkaldet handler primært om at få information, der skal hjælpe dig til at kvalificere dit ansøgningsmateriale vha. få relevante spørgsmål. Gode spørgsmål kan få arbejdsgiveren til at huske dig – og glæde sig til at læse din ansøgning. Det sker, at arbejdsgiveren i den anden ende af røret kan bede dig om at fortælle lidt om dig selv, og her er det godt at have en god salgspitch parat. Sørg også for at efterlade et godt indtryk af din indstilling og dine kompetencer – det er ikke så vigtigt, at du lige er blevet færdig med din uddannelse. Her er et par forslag til, hvordan du kan gribe præsentationen an: ”Jeg er optaget af… (Dit fokus/dine interesser skal selvfølgelig matche virksomhedens behov).” ”Jobbet er interessant i mine øjne, fordi jeg… (Hvordan kan du gøre en forskel eller løse opgaver?)” ”Arbejdsopgaverne (som du beskriver) er interessante for mig, da jeg kan bruge mine x, z og y faglige kompetencer. Jeg vil gerne skabe x og z værdi i stillingen – er det de vigtigste succeskriterier i stillingen?” 4. Hvordan fortæller jeg om mig selv med den smule erfaring, jeg har? Du kan bl.a. kompensere for din begrænsede erfaring med en skarp motivation for jobbet/virksomheden. Ved at signalere dit kendskab til virksomheden i opkaldet til virksomheden kan du demonstrere din indstilling og personlig(e) kompetence(r), foruden et lille indblik i din faglighed. Ved at være skarp på hvilken værdi du kan skabe (og hvordan), kan du flytte fokus fra din begrænsede erfaring – både over telefon og på skrift. Og med eksempler på, hvordan du vil løse x opgave(r), kan du indgyde tillid – vi kan se for os, hvad du tænker, og hvordan du bærer dig ad.   5. Hvad svarer jeg, når jeg bliver spurgt til min manglende erfaring med nogle opgaver? Tror du på, at du kan løse opgaverne, selvom du ikke har løst dem i en virksomhed endnu? Hvis du tror på, at det er noget, du kan lære, så er der også større chance for, at virksomhederne tror det. Hvis du fokuserer på at fortælle, hvad du har lært på din uddannelse, retter du virksomhedens fokus på, at du er uerfaren. Fortæl hellere, hvad du kan, og overbevis om, at du kan løse opgaverne – selvom du selvfølgelig skal være ydmyg omkring, at du har noget at lære. Vi har fire råd, hvis din manglende erfaring med en arbejdsopgave bliver et samtaleemne: Eksemplificér, hvordan du vil gå til en opgave: Din refleksion over en arbejdsopgave / udfordring i virksomheden (som du ikke har erfaring med) giver en arbejdsgiver et praj om, hvem du er, og hvad du kan. Så giv et eksempel på, hvordan du vil gå til en opgave, som du ikke har erfaring med: ”Jeg forestiller mig, at…””Jeg vil starte med x. Dernæst vil jeg … Og jeg vil fx også…” Og afstem gerne med arbejdsgiver: ”Er det i tråd med den måde, I tænker, at opgaven skal løses på?””Hvordan håndterer I opgaven i dag? Er der noget, jeg skal være særligt opmærksom på?” Fokusér på din motivation: Hvorfor vil du løse opgaverne? Hvorfor tiltaler de dig? Evt. fokusér på opgavens omfang: Hvis du fx ikke regner med, at opgaven fylder så meget, og det ikke er en kerneopgave, kan du spørge arbejdsgiveren: ”Hvor meget fylder denne opgave ift. de øvrige opgaver?” På denne måde kan du minde arbejdsgiveren om, at det ikke er en kerneopgave, men en mindre en af slagsen. Du er bevidst om, at du skal levere: Du kan vække tillid, hvis du er opmærksom på, at der er bestemte KPI’er forbundet med en opgave:  ”Har I en specifik målsætning for denne arbejdsopgave?” Og den skal du så udtrykke, at du kan opfylde.   Kompetencer 6. Jeg har ikke alle de kompetencer, der efterspørges – hvad gør jeg? Tænk på dit fremtidige arbejdsliv: Her vil du opleve, at der lander nye arbejdsopgaver på dit bord, som kræver, at du har x kompetencer. Du siger ikke op, men løser opgaven efter bedste evne. Hvilke kompetencer anvender du? Det kan også hjælpe at forhøre sig i sit netværk, hvad en arbejdsopgave, som stiller krav om x kompetence, indebærer.   CV og ansøgning 7. Hvordan skriver jeg en god ansøgning som nyuddannet? Arbejdsgiverne har tre gode råd til nyuddannede akademikere (Rekrutteringsanalysen 2018): 1. Forklar, hvad dine akademiske kompetencer kan bruges til (64%) 2. Søg bredt – også ikke-akademiske job (38%) 3. Kommunikér mindre akademisk i ansøgning og CV (36%) Du behøver ikke at være akademiker og have en lang uddannelse for, at rådene gælder. Som nyuddannet har du en opgave i at oversætte de kompetencer, du har tilegnet dig på dit studie, til den verden uden for – i erhvervslivet.    Dine kompetencer gør dig i stand til at løse mange opgaver. Ved at svare på dette spørgsmål er du godt på vej til at oversætte dine kompetencer: Hvordan vil du, ved brug af dine kompetencer, skabe x, z og y værdi for virksomheden? Ved at beskrive – konkret – hvordan du vil løse en opgave (også selvom du måske ikke har løst opgaven før), kan vi se det for os – og det vækker tillid. 8. Hvordan skriver jeg et godt CV som nyuddannet? Få alle de universelle tips til det gode CV her. Som nyuddannet kan du opleve nogle specifikke CV-udfordringer – dem tager vi fat på her: 1# Undlad at skrive i din CV-profiltekst, at du er nyuddannet. Fokusér på din motivation og dine kompetencer i stedet – og skriv dig ind i “virksomhedens fremtid” i stedet. 2# Dine guldkorn fra din ansøgning skal ind i din profiltekst, som er målrettet virksomhedens behov og stillingen. De fleste arbejdsgivere (80%) læser CV’et først. Og er det ikke interessant nok, så læser 49% slet ikke ansøgningen (Rekrutteringsanalysen 2017). 3# Dine resultater skal fremgå under hver af dine ansættelser. Tænk evt. på, hvad har du været en del af. I dit CV kan du skrive “Resultater: Jeg har bidraget til x, z og y.” Arbejdsgiverne fremhæver mangel på eksempler på konkrete resultater som den meste sete mangel i det ansøgningsmateriale, de modtager (Rekrutteringsanalysen 2018). Om at skille sig ud 9. Hvordan skiller jeg mig ud fra andre ansøgere med samme uddannelse? Selvom du har den samme uddannelse som mange af de andre kandidater til jobbet, så vil der altid være noget, der adskiller jer. Her kan du adskille dig: Din jobsøgningsmetode: CV, ansøgning, jobsamtale etc. Din motivation for jobbet Din erhvervserfaring og de resultater, du har skabt indtil videre. Dine personlige kompetencer (og de eksempler, du bruger til at beskrive dem) Dine fritidsinteresser Dine refleksioner over virksomheden, jobbet og din værdi vil adskille sig, når du præsenterer dem i din CV-profiltekst og via dine resultater, i din ansøgning, i telefonen, i din elevatortale og til jobsamtalen. Og hvad der motiverer dig, motiverer måske ikke i samme grad en anden kandidat til jobbet.   Du og det øvrige kandidatfelt har heller ikke de samme personlige kompetencer. Og de eksempler, du bruger om dine personlige kompetencer, vil være forskellige fra de øvrige ansøgeres. Dine styrker og svagheder – og måden, du italesætter dem på – får dig også til at skille dig ud. I har desuden forskellige fritidsinteresser og studiejobs. I har også præsteret forskelligt. Og måden I sælger jer selv, vil heller aldrig være ens.   Netværk 10. Jeg har ikke noget netværk – hvordan netværker jeg? Vi afliver myten om, at man som nyuddannet ikke har noget netværk, med det samme. Du har et netværk, som kan opdeles i et A-, B- og C-netværk. Og det er muligt at udvide det, men det kræver lidt handling: Dit A-netværk består af de mennesker, du kender godt, og som du støder på af og til, fx familie, venner, studiekammerater, undervisere, naboer og købmanden henne om hjørnet. Dit B-netværk er de relationer, som du – ved en hurtig præsentation – straks vil kunne huske: Fx venners venner, bekendte fra tidligere kurser, tidligere skolekammerater osv. Dit C-netværk er dem, som du ikke kender i dag, men som du er relateret til via dit netværk. Du kan udvide dit netværk dagligt med dem, du fx møder på nye kurser, i toget, til bryllup hos venner, til netværksmøder i fagforeningen og til andre arrangementer. 11. Kan networking give adgang til jobs? Ja og nej. Netværksmøder behøver ikke at være jobgivende for at være en succes. Du behøver ikke at sigte efter jobbet. Det er vigtigere at gå efter de ”job-katalyserende” informationer, når du netværker. Når du først får én information ét sted, får du ofte også nye oplysninger, som du kan gå videre med. Informationssøgningen åbner op for nye muligheder for at brede din jobsøgning ud. Og måske dit netværk pludselig åbner en dør for dig senere, fordi du har vist interesse, og din netværkskontakt ved, hvad du kan eller er på jagt efter. Nogle af formålene med et netværksmøde kan være: At få viden om branchen, som din kontakt arbejder i. At blive klogere på den virksomhed, som din kontakt arbejder i. At få hjælp til at finde ud af, hvilke opgaver du kan løse med din nuværende profil. At søge karriere- og jobsøgningsråd hos en person, du ser op til. Vi har skrevet denne netværksartikel, der tager dig igennem disciplinen fra A til Z: Alt du skal vide om kaffemøder og netværksmøder i din jobsøgning. 12. Hvorfor skal jeg netværke som nyuddannet? Fakta taler for sig selv. Halvdelen af alle jobs bliver ikke slået op, men besættes uden et stillingsopslag. I vores Kandidatanalyse 2019 svarer 51%, at der ikke var et officielt stillingsopslag, da de fik deres seneste job. Vores Kandidatanalyse viser desuden, at det giver pote at bruge sit netværk i jobsøgning. Blandt de 51%, der fik deres job via det usynlige jobmarked, svarer 39%, at de fandt det via deres netværk: Hvis du bruger dit netværk aktivt i din jobsøgning, kan du også styre uden om den store konkurrence, som er ved opslåede stillinger.
Skrevet af Ballisager. "Konsulenthuset ballisager er en landsdækkende, mellemstor HR-virksomhed. Vi er specialister i outplacement, karriererådgivning og rekruttering, hvor vores fornemmeste opgave er at matche kandidater og virksomheder med hinanden. Vi karriererådgiver også private, internationale ægtefæller (Spouses) og “fastbrændte medarbejdere”" Læs mere om Konsulenthuset Ballisager her. Dette kigger arbejdsgiverne først efter i dit CV Erhvervserfaring, uddannelse, ansættelsesvarighed, særlige kompetencer, bopæl, alder, køn, ledighedsperioder – hvad kigger arbejdsgiverne efter, når de studerer bunken af CV’er? Det giver Rekrutteringsanalysen 2019 svar på. Vi deler ikke kun den vigtige viden om virksomhedernes CV-screeningskriterier her, vi giver dig også vores 11 råd om, hvordan du udnytter den effektivt til at lave et skarpt CV.   Erhvervserfaring er din mest interessante jobsøgervaluta (88%) Erhvervserfaring, dvs. hvor du har høstet erfaring, hvad du har løst af opgaver, og hvilke resultater du har skabt, er det, som suverænt flest arbejdsgivere kigger efter, når de screener CV’er (88%). Hele 92% af arbejdsgiverne i de store private virksomheder kigger først efter en kandidats erhvervserfaring. Mængden og typen af din erfaring indgyder bestemte forventninger om, hvorvidt du kan klare opgaverne og ansvaret i et konkret job, og hvilke resultater du kan levere. Arbejdsgiverne søger efter den kandidat, som de vil være trygge ved at overlade opgaverne til. Hvis du har erfaring(en), er det bare nemmere og hurtigere for en arbejdsgiver at få dig til at blive selvkørende og levere resultater. CV-tip 1: Sørg for, at du – under dine ansættelser – fremhæver erfaring, der er relevant for det job, du søger. Hvis du lister for mange arbejdsopgaver op, fordi du gerne vil have det hele med, så risikerer du, at arbejdsgiveren ikke kan huske det vigtigste: Den specifikke erfaring, som er interessant for virksomheden. CV-tip 2: Der bør også være sammenhæng mellem din erfaring, din beskrivelse af dine 3-5 nøglekompetencer under hvert ansættelsesforhold samt din profiltekst i starten af CV’et. Læs evt. mere om den gode profiltekst i CV’et her. Halvdelen har uddannelse (49%) blandt top 3 screeningskriterier Halvdelen af arbejdsgiverne angiver uddannelse (49%) som et af de tre forhold i CV’et, som de kigger efter først. De offentlige virksomheder er betydeligt mere optagede af din uddannelse (65%) end de små og store private virksomheder (40% og 44%). Vi vil anbefale dig, at du giver de informationer om din uddannelse, der er nødvendige og relevante set med virksomhedens briller. CV-tip 3: Det skal fremgå tydeligt af dit CV, hvilken uddannelse du har. De kan være en idé at supplere med: Dine fokusområder på din (vigtigste) uddannelse: x, z og y Evt. en forklaring – i én linje(!) – der siger, hvad uddannelsen sætter dig i stand til. En uddannelsestitel, der er til at forstå. Det kan godt være, at din uddannelsestitel lyder mere fancy på engelsk, men er lettere at afkode på dansk. Sørg for, at arbejdsgiveren ikke skal gætte sig til, hvad titlen på din uddannelse indebærer. CV-tip 4 og 5: Er du nyuddannet, med knap så meget erfaring, kan du med fordel skrive, hvad dit faglige fokus var på din bachelor- eller kandidatuddannelse. Du kan også tilføje en (forståelig) titel på dit bachelorprojekt eller dit speciale. Ikke den lange (præcise) avancerede, kryptiske akademiske titel. Skriv så man hurtigt afkoder emnet. Vi kan også anbefale dig at præsentere en snert af resultatfokus – ikke nødvendigvis ved at fremhæve dine gode karakterer, men meget gerne 2-3 relevante kompetencer, som du har opnået. Du kan blive lidt klogere på, hvilke generelle kompetencer akademikere har tilegnet sig via deres universitetsuddannelse i dette blogindlæg. Få svar på, hvordan du laver et godt CV her – og hent et gratis kapitel om det gode CV Dine ansættelsers varighed (49%) fortæller, om du er en ”risky” kandidat Rekrutteringsanalysen viser desuden, at halvdelen af arbejdsgiverne også kigger efter ansættelsesvarighed (49%). Særligt de store private virksomheder er fokuseret på dine ansættelsers varighed (57%). Hvis du har flere kortere ansættelsesforhold, vil mange arbejdsgivere måske spekulere over, om du performer dårligt, siden du ikke har været så længe i en eller flere virksomheder, eller om du er svær at fastholde i jobbet, fordi du hurtigt keder dig og hopper videre. Det er samtidig dyrt at fejlrekruttere en medarbejder, ligesom det tager tid at få en ny medarbejder ombord, så arbejdsgiverne har ikke lyst til at vælge en kandidat, hvor de allerede fra starten af er i tvivl om, hvorvidt vedkommende stadig er i virksomheden om et år. Det vigtigste er, at du efterlader mindst mulig tvivl omkring årsagerne til de kortere ansættelsesforhold. To konkrete tips til at håndtere det: CV-tip 6:  En elegant måde at få dine ansættelsers varighed til at syne længere kan være ved at udelade måneder og nøjes med at angive årstal, fx ”2014-2016”.  CV-tip 7:  Det kan også være nødvendigt at angive årsagen til en ansættelsesophør, hvis du fx er blevet opsagt pga. nedskæringer. Det afmonterer en evt. advarselslampe hos arbejdsgiverne, der studerer dit CV. Du skal ikke være helt lige så bekymret for dine ledighedsperioder i dit CV, for kun 16% af arbejdsgiverne har dette forhold i deres top 3 screeningskriterier, men det er en god idé at angive, hvilke væsentlige aktiviteter du har foretaget dig, som ikke nødvendigvis er en lønmodtagersituation. Du kan finde inspiration i vores artikel om CV-dilemmaer her. Dine særlige kompetencer er i høj kurs (48%) Det er også værd at bemærke, at knap halvdelen af arbejdsgiverne kigger efter særlige kompetencer som bestemte IT- og sprog-kompetencer eller kompetencer, der ofte vil fremgå af opslaget. CV-tip 8: Overvej, om dine særlige kompetencer skal flettes ind i beskrivelsen af dine 3-5 nøglekompetencer, som er på første side i dit CV. CV-tip 9: Dine særlige kompetencer behøver ikke at begrænse sig til dine sprog- og it-kundskaber, det kan også være beherskelse af x værktøjer eller maskiner, pædagogiske redskaber, projektledelse osv. CV-tip 10: Er dine IT-kompetencer fx særligt vigtige i jobbet, så skal du ikke gemme dem på sidste side i dit CV – frem med dem. Arbejdsgiverne foretrækker i øvrigt, at dit CV ikke er længere end 3 sider (Rekrutteringsanalysen 2016). CV-tip 11: Dine kompetencer skal tale ind i virksomhedens behov og den konkrete stilling. Tag bestik af, at arbejdsgiverne både kigger efter din erfaring, uddannelse og særlige kompetencer. Det er den samlede pakke, der tæller. Magien opstår som regel, når arbejdsgiveren oplever, at din erfaring, uddannelse og særlige kompetencer tilsammen rammer ind i virksomhedens behov. Værsgo! 6 gratis CV-skabeloner og eksempler 1 ud af 7 arbejdsgivere frasorterer automatisk Mange rekrutteringssystemer beder om, at du fx angiver antal års erfaring, ansættelsessteder, uddannelse, dit køn og din alder, når du uploader dit ansøgningsmateriale. Måske du har tænkt på, om arbejdsgiverne mon frasorterer dig på baggrund af et af dine svar? Vi har spurgt virksomhederne, om de automatisk sorterer i ansøgerfeltet på baggrund af nogle bestemte kriterier. Kun 14% af arbejdsgiverne benytter et HR- eller rekrutteringssystem til at automatisk at screene kandidatfeltet. Hyppigst sker det i det offentlige (17%) og i de store private virksomheder (16%) og i mindre grad i de små private virksomheder (9%). Så se blot at få søgt de jobs, du finder attraktive.  

Få din helt
personlige agent!

Din personlige agent, sender
dig de nyeste og mest
relevante jobopslag, direkte
til din mail.

Opret en jobagent her
young nurse indoors in modern clinic conception of FXQGHRT2x